Bad Neighbours – recension

Allmänt Recensioner

Ömsom buskishumor

Ömsom buskishumor…

När man ska beskriva en film som Seth Rogen spelar i så har det lätt blivit att konversationen går

-Du vet, den där nya Seth Rogenfilmen det handlade om…

– …att Seth Rogen försöker svära fyndigt och antagligen röker på och drar något skämt om sin vikt?  Ok soft – så vad händer ikväll?

Ingen efterföljande konversation om vad den handlar om eller kvalitén – det är en återvändsgränd när det kommer till de flesta konversationer helt enkelt. Det är för att det alltid handlar om att Seth Rogen spelar föreställningen om sig själv där han svär mycket och ständigt skrattpratar och med största sannolikhet röker på (kanske spelat kanske inte). Detta är delvis samma sak – men ändå lite bättre.

Mac (Seth Rogen) och Kelly (Rose Burn) är ett relativt ungt par som just plöjt ned alla sina besparingar i sin nya förortsvilla där hela området har kulörta amerikanska färger och ska flytta in med sin nyfödda dotter. Paret vet inte riktigt om dom är vuxna eller inte men ungen och husen kommer med lite vuxna förpliktelser så dom gör sitt bästa för att verka mogna. Allt funkar hyfsat väl tills den dagen då grannhuset köps upp av en studentförening.

Mac och Kellys initiala försök att vara coola och inbjudande (kepsen bak och fram – och röka på – det vanliga som kidsen alltid gör) med sina nya grannar  och främst studentledarna Teddy och Pete (Zac Efron och Dave Franco) funkar väldigt bra i början men självfallet så uppstår en bitter grannfejd när föreningen börjar störa familjen och främst parets nyfödda dotter med sina fester. Studentföreningen har som mål att ha den mest legendariska slutfesten någonsin och det kan inte stoppas av någon – speciellt inte en sunkig småbarnsfamilj. Det är bland de simplaste filmstorys som finns och redan gjorts för(?) många gånger men funkar det så funkar det och det gör det uppenbarligen här.

...och ömsom bra humor

…och ömsom bra humor

De otaliga populärreferenserna i filmen kommer båda i form av små perfekta biroller från bl.a. skådisarna från Workaholics, Andy Sandberg och Lisa Kudrow till andra relativt aktuella filmer som Meet the Fockers som gör lätt får besökaren att känna sig lite mer speciell än vad man är och gärna vill upplysa sin stolsgranne om dessa uppenbara gliringar. Men det är gjort med en väldig charm. Det är även det som särskiljer den från andra filmer i samma genre. Det känns verkligen som att det hela gjorts i en familjär miljö och även om skämten handlar om kön eller  knulla hela tiden så finns det även guldkorn som lyfter hela filmen. Franco och Efron är en lika bra duo som Rogen och Burn är och alla one liners är på en lite högre nivån vad som är vanligt i den här typen av filmer.

Vissa scener som när studentföreningen har en fest med DeNiro-tema där Mac blir helt galen eftersom de yngre studenterna ständigt citerar fel karaktärer och citat är guld och slår verkligen an på en frustration där en generation försöker göra anspråk på annan generations populärkulturella referenser utan att faktiskt ha en egen anknytning. Väldigt analt hat och väldigt kul men främst väldigt frustrerande. Ett uttryck för hur de förstfödda 80-talisterna förlorar mark när det gäller aktiva populärkulturella referenser gör lite ont om inte annat men det är ok, vi bjuder på det.

Och ibland Zac Efron utan tröja lite omotiverat.

Personligen har jag aldrig haft något större problem med Seth Rogens filmer som Knocked Up, Fanboys m.fl och vissa gillar jag verkligen såsom Nollar och Nördar, Superbad, och Fanboys . Dom är oftast ganska enkla med könsskämt och även om det är en ganska lätt inflation i dom och så tar jag dom helt enkelt för vad dom är. Det är inte perfekt men det ska det inte vara heller och det funkar oftast på en bakisdag helt enkelt.

Det är levererat med en bra sammansättning av skådespelare som skapar en bra dynamik på skärmen och det är inte utan att man faktiskt kommer på sig att skämmas lite för att man skrattar så högt när man trodde sig vuxit ifrån de barnsliga skämten. Betyget blir en fyra som skulle varit en trea om jag inte kommit på mig själv att faktiskt skratta högt flertalet gånger  och skämts lite direkt efteråt eftersom jag vill vara mer pretto än jag är.

Som vanligt så har filmen en horribel trailer som avslöjar för mycket så se den inte utan kör direkt på.

Bad Neighbours har premiär nu på fredag 9/5

Skrivet av Eduardo

Fascinerad av det ostrukturerade och det hopplösa. Stadsplanerare som anser att fler filmer borde ses i sin rätta urbana miljö – filmen är bara en del av upplevelsen. Tycker allt blir bättre på danska. Gillar överlag inte TV-serier.

Fler inlägg av Maila Eduardo