Cosmopolis – Recension

Inlägg av Ingrid Forsberg den 7 september 2012 i

Allmänt Film Recensioner

På grund av diverse omständigheter är trafiken igenproppad och limousinen rullar fram i snigelfart genom staden samtidigt som dess passagerare miljardären Eric Packer (Robert Pattinson) förlorar enorma summor pengar på börsen efter en oväntad valutautveckling. Stämningen är förtätad, det känns ödsligt samtidigt som det är folk överallt hela tiden, och Packers livvaktschef Torval upplyser honom ständigt om säkerhetsläget och de överhängande hoten.

Cosmopolis är baserad på en bok av Don Delillo, och det är verkligen texten som är huvudrollen här. Nya karaktärer hoppar in en i taget i stenrike Packers limousin och gör honom sällskap en bit på vägen till hans frisör på andra sidan stan. De pratar och pratar, men för det mesta förstår jag inte vad de säger. Eller, jag förstår ibland vad som är andemeningen, men hälften av själva textmassan går mig förbi. Att läsa en bok med en invecklad text är ju en helt annan sak än att se det på film, eftersom man då själv kan välja takt och dessutom gå tillbaka om det är något man missat. Det finns nog något verkligt intressant i Cosmopolis, för den som är lite mer analytisk av sig, men jag blir mest frustrerad över att alla karaktärer bara levererar långa textmassor som jag inte hinner smälta. Det är nån slags betraktelse av det moderna västerländska samhället, det pratas om begrepp som makt, kapitalism, sex, konst och våld.

Eric Packer och hans nyblivna fru Elise Shifrin (Sarah Gadon), som egentligen inte känner varandra, och dessutom verkar ha uppenbara problem att kommunicera

Den som går och ser Cosmopolis för att spana in Robert Pattinson kommer få mycket Pattinson för pengarna – han är med i bokstavligen varenda scen. Det är ju ett lite oväntat val av regissören David Cronenberg att sätta Pattinson i den bärande rollen, men han klarar det bra, och spelar på ett lite kliniskt, stelt vis, precis som filmen för övrigt känns.

Men, jag blir inte särskilt engagerad, det är lite för segt, karaktärer känns konstlade och dialogen är för litterär. Trailern får filmen att framstå som mycket mer fascinerande, fartfylld och skruvad än vad den i själva verket är, och jag hade förväntat mig mer av regissören David Cronenbergs egensinniga filmskapande. Som sagt, Cosmopolis kan säkert vara riktigt intressant för vissa, men den är inte för alla. Och jag börjar undra om film verkligen är det bästa mediet för den här historien.