När Marnie var där – recension

Inlägg av Eduardo den 24 mars 2016 i

Allmänt Recensioner

Anna

Anna Sasaki

Anna Sasaki är en introvert 12-åring som bor i en större stad men trots allt folk omkring henne så saknar hon några direkta vänner eller någon att överhuvudtaget kunna anförtro sig till. Hennes adoptivmamma, som inte kan förklara sin dotters introverta personlighet, väljer motvilligt efter några ångest-/astmaattacker att skicka henne till hennes moster vid en mindre kuststad för att komma bort från storstaden och återhämta sig med den vanliga tanken om landsbygdens läkande kraft. Anna verkar till en början uppskatta miljöombytet men den introverta personligheten tillsammans med något som mest kan liknas vid ångest gör att hon snabbt känner sig malplacerad även här och hon flyr de sociala sammanhang som finns.

Hon väljer istället att spendera tiden vid stranden där hon upptäcker ett vackert hus som tillsynes är övergivet men vid närmare undersökning så finner hon en ung flicka boendes där – Marnie. Redan under den första kvällen utvecklar hon en stark vänskap med flickan där men när hon ska återbesöka huset dagen efter så är ekar det tomt och huset är lika övergivet som den dagen hon först såg det.

Med tiden så stöter Anna på fler karaktärer i den lilla byn som kommer att utgöra en ram för husets berättelse och vem Marnie egentligen är. Det som kan låta som en spökhistoria blir istället en vacker berättelse om ett barn som i sin egen takt tillåts utveckla en egen fantasivärld för att kunna hantera sin omvärld. Det hela är i grunden en vacker spökhistoria men som till slut blir ett mysterium där Anna försöker lägga ihop pusslet bakom Marnie och hennes familj genom karaktärer i byn, dagboksanteckningar och ett utforskande av sig själv. Flera karaktärer försvinner snabbt och fungerar bara som delmål för mysteriet men vid träffarna med hennes värdfamilj så lyser Ghiblis hantverk som starkast med starka och färggranna karaktärer och den speciella värmen som man behandlar så väl.

Anna och Marnie

Anna och Marnie

Berättelsen är baserad på Joan G. Robinsons brittiska förlaga men förlagd i Japan och skapad med Studio Ghiblis försiktiga hantverk, detta gör att berättelsen är låst till ett visst narrativ och man återfinner inte den lekfullhet som ofta återfinns i tidigare filmer från studion såsom Totoro eller Mononoke. Fantasielementen är självfallet medverkande men inte på det lekfulla sättet som tidigare produktioner använt av. På det hela är filmen en hantering av ett mörkare slags eskapism än vad som tidigare gjorts. Jag tänkte till en början att det skulle kunna vara svårt för barn att ta till sig en sån historia men efter att ha sett barnen i salongen så förstår jag att dom kan relatera långt bättre än jag själv kan till historien men i mer direkta ordalag (eftersom barn pratar så glatt under filmvisningar).

Filmen är vackert animerad som alltid när det kommer till Studio Ghibli men studions ovilja att låta någon annan (billigare) göra animeringsarbetet har delvis resulterat i att studion på senare tid kommit att gå i en ekonomisk uppförsbacke. Strax efter att studions stjärnregissör Hayao Miyazaki 2013 meddelade att han skulle gå i pension så meddelade studion att dom skulle ta ett tillfälligt uppehåll vilket gjorde att folk spekulerade i om man skulle stänga. Skulle studion göra det så skulle detta vara den sista filmen som släpps och även om den är gudomligt vackert animerad (nominerad till en Oscar för bästa animation) så är detta inte filmen jag kommer komma ihåg som studions höjdpunkt.

När Marnie var där har premiär 23 mars och finns i svensk dubbning

betyg3_5

Skrivet av Eduardo

Fascinerad av det ostrukturerade och det hopplösa. Stadsplanerare som anser att fler filmer borde ses i sin rätta urbana miljö – filmen är bara en del av upplevelsen. Tycker allt blir bättre på danska. Gillar överlag inte TV-serier.

Fler inlägg av Maila Eduardo