Monsters of Film: Tusk

Inlägg av Eduardo den 12 oktober 2014 i

Allmänt Monsters of Film Recensioner

Howl at the moon

Howl at the moon

Tusk kan egentligen ses ur två perspektiv – som en film men även som ett projekt. För att uppskatta filmen i sig bör man nog ha en hum om filmens projektdel och kommande till varande.

Kevin Smith driver, tillsammans med Scott Mosier, sin podcast SModcast där idéen till filmen föddes. Genom en fejkannons som de hittade där en man erbjöd mat och husrum i utbyte mot att den som fick detta skulle klä ut sig i en valrosskostym så debatterade de den absurda premissen som till slut växte sig så stor att Smith föreslog i sin pod att man borde göra en film på det hela och fick sina följare att antingen twittra #WalrusYes eller #WalrusNo för att se hur intresset låg. Internet sviker såklart inte och i likhet med Snakes on a Plane så realiserades ett dåligt skämt till en rolig verklighet. Baserad på denna premiss så är det inte helt fel men samtidigt väldigt kul när texten ”Inspired by true events” kommer upp i förtexten. Sanningen har nog aldrig varit så stretchad. Slutligen kan man säga om projektet att detta är enbart den första delen av en tilltänkt trilogi – de andra två är  Yoga-Hosers Pants och Moose Jaws. Vi får se hur det går med det.

Ingen är så ensam som en valross

Ingen är så ensam som en valross

Självfallet har filmen utvecklats från den basala premissen i podden. Wallace Bryton (Justin Long mest känd för att vara USA:a mest otalangfulla, harmlösa och ändå trevliga skådis) driver podden The Not-See party (läs med tyskalärarens uttal) med sin vän Teddy Craft (Haley Joel Osment – som åren inte varit nådig mot). Det är – som dom flesta podcastar – en ansamling av löst skitsnack och populärkulturella referenser där de diskuterar olika fenomen (gärna internetrelaterade). Tillsammans beslutar de att Bryton ska fara över till Kanada och träffa det senaste internetfenomenet – The Kill Bill kid. Sagt men dock inte gjort så tvingas Bryton i sista sekund hitta nytt material till podcasten. Som så många andra av livets stora ögonblick så hittar han har lösningen på krogtoaletten där en man annonserar ut husrum mot att någon lyssnar på hans fantastiska historier om hans resor i världen. Bryton tar chansen och möter såklart en man med smak för det bisarra (Michael Parks). Och speciellt en viss smak för en blandning av valrossar och människor. Bryton blir fånge och så börjar jakten för överlevnad.

Crazy old guy - funkar alltid

Valross Sapiens – if you can dream it, you can make it

Egentligen behöver man inte säga mer om premissen än så. Ett skämt som gått för långt enligt vissa. Ett skämt som ska dras för långt enligt mig. Tusk är en ansamling av en persons krafter som har för mycket pengar, för låg humor och för mycket att säga till om i Hollywood men som är gjord med kärlek. En B-rulle på steroider om man så vill och det märks – produktionsvärdena är höga sett till vad filmen handlar om och mitt i filmen dyker en av Hollywoods största skådisar upp i en stor roll. Hens bästa roll på åratal om du frågar mig.

Som de flesta skräckkomedier så är den aldrig direkt skrämmande utan fokuset ligger på humorn – dock en av de bättre i sin genre absolut. Skådespelarna levererar överlag bra insatser och kanske speciellt bra är Michael Perks som faktiskt skänker en viss tro på att det finns människor som älskar valrossar på ett ohälsosamt sätt därute. Antagligen i USA.

Filmen om mannen som vill korsa människor och valrossar har floppat stenhårt i USA så vi får vänta och se hur det går med trilogin men Smith ska ha en stor eloge för att han försöker och faktiskt realiserar det absurda.

Som projekt – 5/5

Som film 3/5 – Desto mer du läser på om filmens premisser, kan dina internetskämt och gillar amerikanarnas skämt om kanadensares abut så kommer du gilla den. Vem gillar inte valrossar?

Tusk premiärvisades på Monsters Of Film i onsdags (8/10) och kommer inte att gå upp på bio i Sverige av förklarliga anledningar. Du ska dock beställa hem den på DVD/Blu-Ray inom en snar framtid. #WalrusYes

Skrivet av Eduardo

Fascinerad av det ostrukturerade och det hopplösa. Stadsplanerare som anser att fler filmer borde ses i sin rätta urbana miljö – filmen är bara en del av upplevelsen. Tycker allt blir bättre på danska. Gillar överlag inte TV-serier.

Fler inlägg av Maila Eduardo