Revolten – Recension

Inlägg av Eduardo den 12 maj 2015 i

Cannes-festivalen Recensioner

274 st hundar. Det kommer du läsa  varenda recension. Inklusive denna.

Ungerska versionen av Hundtricket

Revolten eller dess engelska titel White God (den som vill briljera kan ju kasta in den ungerska titeln Fehér Iseten men varför skulle man vilja det?) är den ungerska regissören Kornél Mundruczos film som vann över Ruben Östlunds Turist på Cannesfestivalen förra året och nu efter några omvägar gör anhalt i Sverige. Förutom att ha kammat hem Un Certain Regard Award (Franska för bra skit) på Cannes så vann även huvudhundarna i filmen det relativt exklusiva priset Palm dog. Aftonbladet kallar den bl.a. ”makalös”(om man inte gillar att ha Cannes som måttstock – kanske 4 tassar/voff med? Vem vet, jag orkade inte läsa Aftonbladet).

Nåväl, nog med trivia och skrytsamma priser och fram med det – vad är det för film som får självaste Aftonbladet att slänga sig med superlativ helt sådär på en måndag?

Revolten handlar om trettonåriga Lili (Zsófia Psotta) som genom tvära kast mellan sina föräldrar finner en fast punkt i livet i blandrashunden Hagen.  När hon tvingas spendera en längre tid med sin pappa så ser han till att hunden försvinner och et tu tre så har vi en delad enighet. Separerade men strävande far de båda runt på jakt efter varandra i de slitna kulisserna som de ungerska gatorna utgör. Ungern har även infört en högre skattesats för blandrashundar för att komma till bukt med de lösdrivande hundarna och hundfösare finns i övertal. Parallellt får vi följa på bådas sidor men det är egentligen bara Hagens historia som är intressant – med ryckig kamera får vi följa Hagens kamp mot en ny värld med gatuhundar, kamphundar och hundgårdar.

Lili

Lili

Hundscenerna är fantastiska här och tillsammans med den handhållna kameran som får ett eget liv så lämnas tittaren i långa scener tillsammans bara med hundarna där nyanserna i deras uttryck är tydliga även för en hundanalfabet som mig själv. Lite trist kan sägas att man ifrågasätter egentligen det som man brukar betecknas som mänskliga egenskaper; rädsla, nyfikenhet, intelligens och aggressivitet som gång på gång kraftigt manifesteras av hundarna. Genom sin flykt så genomgår Hagen en metamorfos från tillgiven vän till människor till en aggressiv fiende.

Filmens premiss och genomförande är stundtals lysande och de koordinerade hundloppen är fantastiska att se men samtidigt finns det en drös med mindre starka ögonblick. Lili får lite omotiverat kärleksbekymmer med någon äldre klyschig snubbe som rinner ut i sanden – motivering till både start och existens av detta lyser med sin frånvaro.

Samtidigt som hundarna tidvis ska utgöra ett skräckmoment så blir det då och då löjeväckande – en slags orealistisk realism till rädsla infinner sig – en Labrador kan visa tänderna hur mycket den vill men jag känner att skräcken inte riktigt finns där. På det hela är filmen också för lång – med sina 121 minuter så blir det lätt en ekande tomgång och omotiverat utdragna scener.

Trots allt detta gillar jag den – fotot och kameraarbetet tillsammans med fantastiska insatser från samtliga hundar skänker kanske inte en rädsla eller några djupare tankar av allegorier som var intentionen med filmen utan det är bara väldigt vackert. Vackrast är det när gatorna är lika tomma på människor som i 28 dagar senare fast med en fast ström av hundar som i synkroniserat kaos väller över gatorna. Tankarna far iväg till Planet of the apes filmerna och den realism som en enig yrkeskår tillskrev CGI-aporna. Efter att ha sett Revolten så inser man hur lång tid det är kvar till att få till djur och realism på film.

Ibland lyser det till

När det är som tystast är det som finast

White God/Revolten har premiär den 22:a maj

Skrivet av Eduardo

Fascinerad av det ostrukturerade och det hopplösa. Stadsplanerare som anser att fler filmer borde ses i sin rätta urbana miljö – filmen är bara en del av upplevelsen. Tycker allt blir bättre på danska. Gillar överlag inte TV-serier.

Fler inlägg av Maila Eduardo