Stockholm Filmfestival 2011 – Comic-Con Episode IV: A fan’s hope

Inlägg av Ingrid Forsberg den 15 november 2011 i

Dokumentär Recensioner Stockholms Filmfestival 2011

Comic-Con i San Diego är världens största konvent för serier, sci-fi och annan populärkultur. Varje år vallfärdar runt 130 000 personer till den stora kongresshallen i San Diego, och nu har dokumentärfilmaren Morgan Spurlock gjort en bakom kulisserna-film om detta nördiga evenemang. Spurlock har tidigare gjort filmer som Super-size me och The greatest movie ever sold, där han själv varit väldigt framträdande, men här är han helt i bakgrunden och dokumentären berättas istället genom ett antal besökare på mässan. Varvat med att vi får följa de här specifika besökarna – bland andra en tjej som tillverkar helt fantastiska Mass Effects-kostymer hemma i garaget, en äldre man som driver USA:s största serietidningsaffär och har en fascinerande lång hårfläta, och soldaten som drömmer om att bli professionell serietecknare och är på konventet för att visa upp sin portfolio för presumtiva arbetsgivare – berättar olika mer eller mindre kända personer om sina upplevelser och uppfattningar om Comic-Con.

Det är en i grunden ganska klassisk dokumentär, men en väldigt bra sådan. De olika delarna vävs ihop fint med hjälp av serietidningsestetik, och det behövs verkligen ingen berättarröst eller synlig regissör för att berätta historien, det räcker gott nog att följa de olika personerna. Det är roligt, fascinerande och ibland riktigt rörande att se alla dessa hängivna, nördiga personer berätta om vad ett sammanhang som Comic-Con betyder för dem. Samtidigt får man också inblick i den skepticism som vissa uttrycker inför att det hela har utvecklats från att vara tydligt inriktat på serietidningar och böcker till att nu vara en enorm plats för popkultur i alla dess former, där ursprunget till superhjältefilmer och actionfigurer glöms bort mer och mer.

Min enda invändning mot den här dokumentären är att det är alldeles för lite tjejer med. Visst, det är säkert ett faktum att majoriteten av besökarna på konventet är män, men Spurlock och hans medarbetare hade faktiskt kunnat leta upp några fler kvinnor att intervjua. För övrigt var det ett ytterst angenämt biobesök. Faktum är att stämningen i salongen ibland kändes som att man var på plats på konventet, och i stort sett alla hade ett stort leende på läpparna när ljuset tändes.

Comic-Con Episode IV: A fan’s hope visas på Stockholms Filmfestival på  torsdag 17/11 kl 17.00