Buried- Recension

Inlägg av Leiyah Rose Lindén den 15 februari 2011 i

Dvd Recensioner

”Buried” delade redaktionen i två läger. Det kunde vi ju såklart inte undanhålla er. Varsågoda!

Leiyah:

Det har snackats en hel del om ”Buried” sen den kom. Vissa säger att den är briljant. Andra hänvisar till ”gubben i lådan”-referensen och Ryan Reynolds hunkfaktor och framhåller att detta är filmens främsta goda egenskaper. Efter att spenderat dryga två timmar med att höra Ryan Reynolds skrika, vill jag verkligen träffa honom: Med en sten.

”Det är inte en film det känns nödvändigt att se mer än en gång”, säger DN, och slår huvudet på spiken. Manusförfattaren Chris Sparling ville göra en extremt billig film.Det har han sannerligen lyckats med, däremot inte ekonomiskt. För 3 miljoner dollar tycker jag faktiskt att man ska få mer än en låda, en gråtande man och en zippotändare. Vart tog de resterande 2999000 dollarna vägen?

inte ens Telia kan hjälpa Paul Conroy nu..

Storyn om den gode amerikanen som ”bara kör lastbil i Irak” och helt ”obefogat” efter att hans konvoj blivit anfallen, finner sig nedgrävd i en igenspikad kista någonstans mitt ute i ingenting, är rasistisk på gränsen till infantil. Kidnapparen vill ha ”five million money” för att släppa ut honom. Vill Sparling verkligen att vi ska tro på att kidnapparen är så förvildad att han inte vet vad dollars är? I vilket land i världen finns det NÅGON överhuvudtaget, som inte känner till dollars? Störtlöjligt.

Filmen är väl intressant mer ur kreativt syfte, utforskandet av gränserna för en film och så vidare, och så vidare. Den försöker vara någon patriotvariant av ”The Blair Witch Project”, utan att lyckas. Samtalen med FBI och Nationalgardet där man är mer intresserad av att bevaka sina egna intressen än att få ut den ”stackars” amerikanen visar också på att det ligger en konspirationsteori utsmetad över hela filmen, som billig bets. Den är löjlig, rasistisk och rent av stötande. Jag känner mig bespottad, och då är jag ändå svensk.

Nej ni. Detta är ingenting ni ska se. Diggar ni klaustrofobi, se då istället Hitchcocks ”I sista minuten”, den film som ”Buried” resultatlöst försökt hämta inspiration ifrån. Se där hur en slipstens ska dras, och glöm Buried.

Ryan efter den verbala käftsmällen från Leiyah

Alex:

Det faktum att jag gillar Ryan Reynolds är något som mina kollegor på Onyanserat finner ständig skadeglädje i och ”Ryan” har blivit lite av ett smeknamn (eller öknamn beroende på åsikt) hos några av dom. Jag hoppas att ”Buried” kan få dom att ändra ljudet i skällan en aning i alla fall.

Att försöka göra en 90-minuters film som utspelar sig i endast en miljö utan att det blir långtråkigt är minst sagt en utmaning och det är få som har lyckats. Jag ska inte påstå att ”Buried” lyckas klockrent, den har absolut sina brister, men det kommer farligt nära. Då utspelar sig ändå filmen i något så torftigt som i en låda.

”Paul Conroy (Ryan Reynolds) är amerikan och jobbar i Irak som lastbilschaufför. Under en attack mot hans konvoj kidnappas han och begravs levande i en träkista i väntan på att kidnapparna ska få ut en lösensumma. Med sig i kistan har han en Zippotändare och en mobiltelefon med låg batterinivå. Det finns begränsat med syre, men obegränsat med panik…”

Tändaren gav ett varmt och gult sken

Det är imponerande hur regissören Rodrigo Cortez lyckas skapa en spännande film med så få medel och det är mycket tack vare ett vädigt genomtänkt bildspråk som pendlar mellan klassikt och nyskapande. Tajta närbilder som förstärker den klaustrofobiska känslan varvas med sköna utåkningar där den upplysta lilla kistan omges av totalt mörker för att visa Pauls utsatthet och ensamhet. Jag kom på mig själv med att sitta och dra korta, ansträngda andetag som om jag själv låg instängd i kistan.

Så till Ryan Reynolds. Rollen som lastbilschauffören Paul Conroy är ganska långt ifrån den pojkaktig charmiga Reynolds som vi är vana vid. Conroy är en desperat man i en tillsynes hopplös situation. Så hur fixar Ryan det? Utomordentligt tycker jag. Hans gestalning av en man som försöker hålla hoppet och lugnet uppe i en ytterst pressad och framförallt livshotande situation är konsekvent och välspelad. Visst finns det några känsloutspel som kanske skulle mått lite bättre av att regissören sagt ”take it down a bit”, men vad fan! Vem kan ärligt säga att man inte skulle reagerat likadant i samma situation?

Fotografen hade även ett blått filter

Man känner Pauls frustration när han pratar med alla trångsynta byråkrater som ställer fruktansvärt irrelevanta frågor och som ständigt missuppfattar honom eller inte tar honom på allvar.  Tyvärr så riktas dock den frustrationen tillslut på att det upprepas om och om igen. Alla blir störda över att Paul är desperat och upprörd för att sedan lägga på. Finns det verkligen ingen som skulle ta ett sådant samtal på allvar?

Det enda som jag verkligen stör mig på och som också förstör ganska mycket är den väldigt onyanserade kidnapparen som känns som hämtad ur en Chuck Norris-film från 80-talet. Han bryter å det grövsta och flosklerna byter av varandra likt svettiga hockeyspelare, det känns som om manusförfattaren har haft intentionen att visa ”den andra sidan av historien” men i stället bara lyckats skapa en platt kliché som faktiskt också gör att hotet inte känns lika ”på riktigt” längre. Det hade känts hotfullare om det hade funnits lite mänsklighet hos honom också. Något som visade på att det fanns en människa bakom handlingen och inte bara ett monster.

Överlag så är “Buried” en spännande och viktigast av allt klaustrofobisk thriller som absolut har sina brister men som levererar på dom flesta punkter. Jag bet på naglarna, hoppade till, tappade andan, skrek nästan av frustration och fick en klump i halsen framåt slutet. Så jag är absolut nöjd, vilket jag tror att även ni kommer bli om ni hyr ”Buried” för att få lite nervkittlingar i vardagen.

Alex:

Leiyah:

Buried släpps på DVD den 17 februari.

<iframe title=”YouTube video player” class=”youtube-player” type=”text/html” width=”640″ height=”390″ src=”http://www.youtube.com/embed/j1Yyhxq56Xg” frameborder=”0″ allowFullScreen></iframe>

Skrivet av Leiyah Rose Lindén

Är ökänd för sin totala oförmåga att underordna sig sociala strukturer, men är i övrigt förtjusande. Student på Estetikprogrammet vid Södertörns Högskola där hon försöker få in lite mer hiphop. Föredrar dokumentärer men är ruskigt svag för independentfilm.

• Eva

@Leiyah. Det här är alltså den sämsta filmen du någonsin sett? ”Rasistisk”???? Leiyah goes Foxnews.

• Leiyah Rose Lindén

@Det är inte på långa vägar den sämsta filmen jag någonsin sett men den är fortfarande smaklös och 3 mille rakt ned i sjön. Jag finner att den är ett hån mot den goda smaken. Det finns inga som helst förmildrande omständigheter med denna produktion. den är fullständigt oförlåtlig. Frågor på det?

• Eva

Nej, inga frågor. Din ”briljans” och ”tuffa” svar räcker för mig.

• Eva

En sista grej. OM det inte ”på långa vägar är den sämsta filmen du någonsin sett” hur kan den då få noll? Det måste ju betyda en av dom sämsta ever. Annars är ert betygsystem meningslöst.

• Den förtjänar inget betyg. Hade den däremot varit den sämsta film jag någonsin sett hade jag konsekvent vägrat uttala mig. Vi har den möjligheten. Vårt betygsystem har hittills alltid funkat, sedan använder vi alla det olika. Jag är den på redaktionen som dömer hårdast, har alltid varit.Jag avskydde buried. Den förtjänar i min mening inget annat än att bli bortglömd och begraven. Det finns sämre filmer men de nämner jag inte vid namn, av personliga skäl… Vad du sen själv tycker om vare sig min skrivstil, min smak, eller filmen, får stå för dig.

• Eva

Varför ändrade du kommentaren? Dömer hårdast? Säger vem?

• @Eva. Det var jag som tog bort en referens till min muntliga sågning av ”Sound of Noise”. Eftersom det är en text som aldrig skrevs tyckte jag det blev märkligt att referera till något som inte existerar. I övrigt är kommentaren oförändrad.

• Mengan

När vi ändå är inne på referenser, är ”frågor på det?” en hyllning till ”Wälkom till Knohult”?

• Leiyah Rose Lindén

@mengan. Nej.

• @mengan. Den referensen pekar på att du har sett filmen. Vad tyckte du?

• Mengan

@Måns. Nope, den pekar på att jag älskar att läsa recensioner & i aftonbladet eller i expressen stod det att en karaktär i filmen konstant säger ”Frågor på det?” & att det skulle bli ett populärt uttryck. Jag ogillar att döma filmer på förhand men efter att sett trailern inser jag nog att jag inte ska se den filmen.

• Crooken!

Word, Alex!!

• Anonym

Jösses. Första delen av denna recension fick mig att få en total avsmak för denna site… Jaja, nu slipper ni mig i fortsättningen i alla fall. Grattis.

• Anonym

Jösses. Första delen av denna recension och efterbörden fick mig att få en total avsmak för denna site… Detta har faktiskt inte inträffat förut på ett ställe som vid en första anblick verkar fullkomligt normalt, och då har jag sett en hel del. Bra kommentarer från Eva i alla fall, men hon jobbar ju inte här. Jaja, nu slipper ni mig i fortsättningen i alla fall. Grattis, hej då.

• Tråkigt att du ger upp oss efter att ha läst en recension som du avskyr. Lika trångsynt som första delen av denna recension?

• Anonym

(ok, jag ljög, ni slapp mig inte helt och hållet med en gång då jag ju var tvungen att se om någon svarade — är nyfiken like så)

Man kan säga att denna var droppen. Den till Easy A var också den jävulusiskt fruktansvärd. Vi säger så här: detta ställe är ett av två miljarder (lätt överdrivet) där man kan läsa åsikter om film. Vill man läsa sådana som åtminstone verkar ha skrivits i samma universum som man själv bor i för att på så sätt kunna lita på dem då det gäller rullar som man ännu inte har sett? (för många filmer, för lite tid) Svaret är ja. Är detta då rätt ställe för mig? Nix. Vissa tycker säkert det är jätteroligt att läsa rabiata sågningar gjorda av människor drivna av någon märklig odefinierbar agenda, och dessa är säkert många fler än vad jag fick mig till sist jag räknade, så grattis igen :D.

• Anonym

• Jag håller med dig om att man vill hitta ställen som skriver i samma universum som sig själv. Nu verkar det så att du har läst (och avskytt) två recensioner av en enda av oss fem som skriver (har skrivit) här. Jag förstår om du inte orkar vara kvar här men det var ändå trevligt att du utryckte din åsikt. Bättre lycka någon annanstans.

• Anonym

ok. Jag läste nyss din artikel om Johnny Depp (plus lite andra recensioner) och måste erkänna att jag var aningen kategorisk att döma ut hela sidan baserat på en recensent som blev aningen överrepresenterad i det till synes slumpmässiga urval jag gjorde. Jag ber om ursäkt för mitt hastiga dömande.

• Du är ursäktad och välkommen tillbaka (om du vill). Alltid trevligt med läsarreaktioner och diskussioner.