Eastern Plays – Recension

Inlägg av cpanov den 20 september 2010 i

Dvd Recensioner

Ajde Ajde!

Som halvbulgar är man inte bortskämd med att få se bulgariska filmer på videohyllan. Därför var det med otrolig glädje jag hyrde filmen och såg fram emot en bulgarisk högtidsstund. Jag blev dessvärre rejält besviken.

Handlingen är följande:

Två bröder har förlorat kontakten och återses då de befinner sig på motsatta sidor av en misshandel med rasistiska förtecken. Medan lillebror Georgi deltar i våldsamheterna i egenskap av nyvärvad medlem i nynazistisk grupp, ägnar sig brodern Itso åt att rädda en turkisk familj. Georgi stiger i nassegraderna och förväntas delta i större våldsammanhang börjar han ifrågasätta organisationen och Itso undrar om den vackra turkiska flickan vars liv han räddat kan vara biljetten till en ljusare framtid. Till slut är det bara en återförening som kan hjälpa de båda bröderna att hitta något att leva för.

Skådespelarinsatserna är imponerande. Framförallt Hristo Hristov som spelar metadonstinna Itso gör en mycket bra rollprestation.

Problemet är manuset. Det spretar och skelar mer än Todor Jivkov (gammal kommunist president i Bulgarien) ögon. Vill man vara snäll kan man kan säga att det är en dålig variant av Short cuts, men där Short cuts binder ihop säcken, lämnar Eastern Plays alla trådar osydda. Man kommer egentligen bara Itzo nära, hans lillebror Georgi lämnas helt efter filmens första tio minuter, för att sedan bara dyka upp som en gubbe i lådan. Det är synd för att hans historia skulle förmodligen blivit intressant.

Det finns scener som verkligen tar tag i mig och det är intressant att se en film från ett land man mest känner till för billigt vin och landet Håkan Mild och Henke förnedrade i fotbollsvm 94.

Men det räcker inte. Det är för satans ojämnt. Det är synd, för när det är bra är det riktigt bra.

Skrivet av cpanov