Ligg Med Mig – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 12 april 2012 i

Dvd Recensioner

Telefonsex på norska

Alma är en tonårstjej i en sömning småstad som drömmer om att bli av med oskulden och ständigt ringer svindyra telefonsexsamtal. Hennes mamma kan hålla sig för skratt! På en skolfest drattar hon in i en närgången och sjukt pinsam situation med Artur – alla tjejkompisars stora favorit – och får öknamnet ”Pitt-Alma”. Hånad, utfryst och alltmer desperat bestämmer hon sig för att göra något drastiskt åt saken…

Ligg med mig är något så ovanligt som en film med total tonträff. Regissören Jannicke Systad Jacobsen har, trots att hon inte är tonåring själv, lyckats behålla känslan av att vara ung, förvirrad och sexuell och dessutom lyckats med konststycket att överföra den känslan till film utan att det vare sig känns spekulativt eller sökt. Det kräver både empati och tekniskt kunnande.

Hon har lyckats återskapa den hopplöshet man känner som ung när man sitter fast i någon provinsiell håla och bara vill ut, iväg, bort. Hon har satt fingret på den själsdödande social kontrollen och mobbingens mekanismer och de sociopatiska ynkryggar som sätter spelreglerna i glappet mellan barn och vuxen.

Skådespelarensemblen är utan undantag klockren. Varenda karaktär känns trovärdig och ibland känner man igen sig – ofta en ganska osmickrande känsla.

Fuck Norge

Ligg med mig är en genuint fin film med ett bultande hjärta som lågmält tar parti för det som är rätt. Den är rolig, rörande och väldigt sann. Att skildra unga tjejers sexualitet är verkligen att dansa på slak lina och i tveksammare händer hade det kunnat blivit riktigt fel. Nu blev det inte så. Den här filmen är i alla avseenden en pärla som alla borde se. Att norrmännen ännu en gång slår oss på fingrarna är nog helt enkelt en känsla vi får lära oss att leva med.

Ligg Med Mig finns på DVD nu