Dvd Recensioner

Sherlock Holmes 2010? Fräscht?

Min första reaktion var naturligtvis nej.

Kan det bli bra?

Min negativitet var intakt.

Så otroligt fel jag hade.

Svaret är nämligen Ja.

Jag skriver ”Ja” med stor bokstav för att markera hur fräscht och bra det faktiskt är. BBC har gjort tre tv-filmer á 90 minuter. Man har flyttat handlingen till dagens London och skapar en visuell fest genom att blanda klassiska Viktorianska miljöer med gråa London förorter. Dagens Holmes missbrukar nikotin och har kroppen full av plåster. Dr Watson bloggar och skickar sms som om det inte fanns en morgondag.

Benedict Cumberbatch gestaltning av den gamle detektiven kan bara sammanfattas som magnifik. Han är excentrisk, självupptagen och arrogant. Eller som Sherlock själv uttrycker det: ”jag är en fungerande sociopat”.

Martin Freeman ( som först var tvungen att tacka nej till Peter Jacksons ”Bilbo” för att inspelningen krockade med just ”Sherlock”) spelar Dr Watson. En ärrad arméläkare just hemkommen från ett blodigt Afghanistan. Freeman spelar som alltid väldigt lågmält och utan stora gester. Han lyssnar, tar in och är ett perfekt komplement till Sherlock.

Ett för mig, helt nytt grepp, introducerar även denna serie. Dramatik genom sms. Det dyker upp små ledtrådar för oss tittare genom textmeddelanden som på ett snyggt sätt väver samman gåtan och får oss i soffan att själva få en känsla av att vara mästerdetektiven. (Sjukt svårt att förklara, men när ni ser det själva kommer ni bli lika fascinerad som jag. Jag lovar!)

While my violin gently weeps

Bäst av  filmerna är ”A Study in Pink”. Tre identiska självmord inträffar och Inspector Lestrade och hans kollegor förstår naturligtvis inte sambandet. Motvilligt (och då menar jag smärtsamt motvilligt) tvingas man be Sherlock Holmes om hjälp när en fjärde kvinna hittas död. Framför sig på golvet har kvinnan skrivit ”Rachel” – namnet på sin dödfödda dotter. Detta leder Sherlock till ett möte med en person som är fast besluten att visa sin överlägsenhet mot samhället  och besluten att göra Sherlock till sitt nästa offer.

Det är rapp dialog, twister och lätt kärleksvibb mellan Sherlock och Watson.

Inte morden i Midsomer direkt.

Sherlock finns att beställa från Play för ynka 134 kronor

Skrivet av cpanov

Fler inlägg av Maila cpanov
  • Alexander Kantsj&oum

Skönt att du gillade den här Panov! Det gör mig trygg i själen att vi gillar samma typ av film och Tv ibland i alla fall 😛
    När britterna gör något bra så är det tamejfan RIKTIGT bra! Sherlock är en milstolpe utan tvekan, hur dom har lyckats ta Arthur Conan Doyles originalverk och placera dom i nutid med tillräckligt mycket kvar av förelagan och samtidigt göra bra förändringar som dessutom i många fall är en skön blinkning till dom som läst böckerna och kan originalet. Spelet mellan Freeman och Cumberbatch är elektriskt och dialogen är rapp och välskriven. Jag hoppas på många fler avsnitt!

• Slim

Detta måste jag se.

• joo