Whore – Recension

Inlägg av Måns Lindman den 17 september 2012 i

Dvd Recensioner

”Detta är inte Pretty Woman!” står det med arga röda bokstäver på omslaget. Tack som fan för den upplysningen! Det minimerar ju risken att komma hem med fel film till familjen. Föreställ er frugans reaktion när Theresa Russells nakna bröst visas upp mitt i veckan och innan klockan slagit midnatt. Eller den nyblivne tonåringen. Han skulle ju få tuppjupp över avsugningsscenen på den offentliga restaurangtoan. Nej, det går ju bara inte!

Att filmens titel Whore sedan täcker halva DVD-omslaget och en halvnaken kvinna på en obäddad säng, med cigarett i handen täcker resten tyder också på att det inte är Pretty Woman jag håller i handen men jag tackar ändå för förtydligandet, better safe than sorry.

Så om det nu inte är Pretty Woman, vad är det då? Vad har dessa filmer egentligen gemensamt? Någon gemensam nämnare måste det ju ändå finnas när man drar en sådan parallell. Ja, det finns faktiskt en sak som Ken Russells film delar med den romantiska succékomedin, båda innehåller en prostituerad kvinna men där tar också likheterna slut.

Trött på bilden av den lyckliga horan bestämde sig regissören för att skildra en mer trovärdig bild av verkligheten. Här finns inga glamorösa shoppingrundor på Rodeo Drive, inga fancy banketter eller bubbelbad med champagne. Whore speglar en horas hårda vardag i de sunkigaste av kvarter. Filmens manus bygger på verkliga händelser upplevda och avslöjade av prostituerade. Vi får följa Liz (Theresa Russell) i hennes jakt på snabba cash. Hon är inte drogberoende eller särskilt nerdekad. Hon ser rätt fräsch ut i sitt blonda hårsvall med tuperad lugg och hon är varken utsvulten eller smutsig. Visst, hon röker som en skorsten och hennes klädstil kan väl diskuteras. Det är mycket leopard, lack och kort-kort men i övrigt känns hon som vilken amerikansk ung kvinna som helst. Varför hon blev hora får vi aldrig veta men förmodligen är det väl en trasig bakgrund och dålig utbildning som ligger bakom. Den uteblivna skolgången får vi bevis på i både monologer och samtal med andra människor. Allmänbildningen är under all kritik.

Theresa Russell är inte Pretty Woman

Whore är filmad som en videodagbok där Liz pratar in i kameran och berättar om enskilda händelser och vad hon egentligen tycker och tänker om sitt yrke. Hon stöter på en och annan udda personlighet under sina nattliga promenader och i all sin allvarlighet bjuder faktiskt filmen på en hel del roliga scener och dråpliga situationer. Liz är en ganska cynisk gatuhora som berättar den nakna sanningen om torskar och hallickar. Hon har själv en hallick (Benjamin Mouton), ett riktigt svin. En våldsam uppblåst ung girigbuk som inte accepterar en ”dålig kväll”. Han drar sig inte för att använda fysiskt våld och ser prostituerade som umbärliga. Dör en, finns det alltid fler att plocka upp och brännmärka.

Det här är en mångfacetterad historia som innehåller det mesta. Man blir ledsen av inblicken i dessa människors öden, samtidigt blir man glad och lycklig över godheten som finns hos de trasiga människorna som lever utanför samhällets säkerhetsnät. Filmen är gjord med glimten i ögat och Ken Russell predikar aldrig eller, om uttrycket tillåts, försöker trycka ner något i halsen på tittaren, man får själv bilda sig sin egen uppfattning. Stundtals är det riktigt otäckt och dessutom ganska blodigt, splatter style men det passar väl in i historien och får passera. Några överraskande biroller bjuds vi också på i form av porrstjärnan Ginger Lynn, Danny Trejo som tatuerare och inte minst Ken Russell själv som snorkig servitör på en fransk restaurang.

Whore är inte Ken Russells bästa film men den håller måttet än idag och budskapet är fortfarande lika aktuellt.

betyg3_5

Whore finns ute på DVD nu.