50/50 – Recension

Inlägg av Christian Eklöw den 20 januari 2012 i

En klassisk scen i en film om cancer.

50/50 syftar på chansen att överleva den typen av cancer huvudkaraktären Adam (Joseph Gordon-Levitt) blir diagnostiserad med. Vi får följa med och se hur Adam och människorna runtomkring honom påverkas av en sådan allvarlig sjukdom.

Det finns väldigt många fallgropar att ramla i när man gör en film om en allvarlig sjukdom som cancer och jag kan med glädje säga att regissören Jonathan Levine undviker alla. 50/50 pendlar mellan humor och allvar på ett alldeles magnifikt sätt. Den gottar sig aldrig i ångesten och det blir aldrig skojfriskt för att förneka det allvarliga ämnet. Så här ska en film om ett tungt ämne levereras.

Jag är inte speciellt förtjust i varken Joseph Gordon-Levitt eller Seth Rogen (spelar Adams bästa kompis Kyle) men här passar de perfekt. Det är inte på något sätt Oscarsvinnande prestationer men de båda gör trovärdiga personporträtt som får mig att bry mig om karaktärerna. På skådespelarsidan är det istället kvinnorna som dominerar. Anna Kendrick, Anjelica Huston och Bryce Dallas Howard gör alla tre riktigt fina prestationer. Det är dock inte skådespelarinsatserna som gör 50/50 speciell utan det är den övergripande regin som lyfter filmen till något utöver det vanliga. Mitt i en allvarlig scen kan ett skämt kastas in och det görs på ett så naturligt och precist sätt att känslorna alldrig förstörs utan scenen lyfts ett snäpp extra. Det är klass.

Jonathan Levine fick ett litet genombrott med filmen The Wackness för några år sedan. Den var bra, men här visar han verkligen att han har stora filmer i sig. Hade inte skämten kretsat så mycket runt Kyles (Seth Rogen) sexfixering kunde det här varit en fulltpott men nu blir det bara nästan det. Dock så måste ni missförstå mig rätt. Det är ingen kiss och bajs-humor, absolut inte, men filmen hade tjänat på att ge Seth Rogens karaktär ett annat sätt att vara rolig på.

Det här är en film ni inte får missa. Skratt och allvar i en perfekt blandning.

50/50 har biopremiär den 20:e januari

Skrivet av Christian Eklöw