Absolutely Fabulous – Fabulöst meningslöst

Inlägg av Therese Wåtz den 10 september 2016 i

ab_fab_movie_poster_comp

På 90-talet släpptes det en brittisk serie om två medelålderskvinnor som vägrar att ge upp party-livet och som röker och super alldeles för mycket. De följer varenda modefluga som kommer för att hålla sig hippa, och tar till knep efter knep för att se unga ut. Helt hysteriskt hette den hemma hos mig, men originaltiteln var Absolutely fabulous. Serien blev snabbt kultklassad och fick ungefär 20 år i TV-rutan. Serien har en stor fan base så inte helt oväntat kom nu ”Absolutely fabulous: The movie”. Något jag själv kan tycka att de borde låtit bli, men mer om det senare.

Vi får följa vännerna Edina och Patsy, en fantastisk kompisduo som har funnit varandra på ett plan där ingen annan kan nå dem. De är verkligen helt hysteriska. Jag älskar alla deras galna outfits och idéer. Patsy har för övrigt knappt åldrats en dag sedan serien lades ner och de skojar friskt om allt de gör för att hålla sig unga. Hela tiden med en cigg i mungipan och knallröda läppar. Absolutely Fabulous!

Patsy Stone - Absolutely fabulous!

Patsy Stone – Absolutely fabulous!

Så vad är det som jag tycker är så dåligt med den här filmen då. Till att börja med måste jag nog inleda med att säga att inte ens på 90-talet tyckte jag att det här var särskilt bra. Underhållande som bäst. Huvudrollen Edina Monsoon (Jennifer Saunders) är en ordentligt osympatisk person. Hon är extremt egoistisk och nog en av de värsta mödrarna jag sett. Hennes stackars dotter, Saffy (Julia Sawalha), får utstå än det ena än det andra och att hon är ärrad av sin uppväxt är ganska tydligt. Edinas bästa kompis, Patsy (Joanna Lumley), super och drogar om något snäppet mer än Edina, men hon gör det i alla fall inte på bekostnad av sina barn.

Plotten i filmen är ganska vek, men följer i linje med serien. Jakten på kändisskap och förmögenhet. Edina har förlorat det mesta hon har så när hon får höra att självaste Kate Moss söker en ny PR-konsult är hon snabbt där för att flirta till sig tjänsten. Hon verkar kunna offra allt för att få den, och tyvärr hamnar även hennes barnbarn Lola (Indeyarna Donaldson-Holness) i korselden.

Utöver Moss är filmen, precis som serien, fullspäckad med kändisar. Jon Hamm visar sig ha förlorat oskulden till Patsy, Gwendoline Christie är imponerande som alltid och även Dame Edna Everage skymtar till i ett flyktigt ögonblick.

Kate Moss är Edinas Moby Dick.

Kate Moss är Edinas Moby Dick.

I hennes desperata försök att komma nära Moss, råkar Edina knuffa ut Moss från en balkong och ner i Themsen (eller ja, vittnena säger i alla fall att hon knuffar ner henne). Edina anklagas sedan för mord, alternativt dråp, och flyr då landet för att söka rätt på en rik man som Patsy ska gifta sig med så att de kan bli försörjda och leva livets glada dagar.

Att duon går över lik för att nå sina drömmar visar sig tydligt. De bryr sig inte nämnvärt över att Moss tros vara död, annat än hur det påverkar dem rent rättsligt. Inte ens när Edinas galna assistent, Bubble (Jane Horrocks), sedan troligtvis går samma öde till mötes lyfts ett ögonbryn. Jag själv tycker att det är ganska osmakligt, men trots detta finns det en härlig komik i allt de gör och hur de för sig. Det är ju det man ser filmen för. För den snabba och råa dialogen, för de galna upptågen, och såklart för att Patsy är riktigt jäkla ball när allt kommer till kritan (När kommer Absolutely Fabulous: The Patsy Stone story, egentligen!? Det skulle kunna vara bra på riktigt.).

Absolutely fabulous hade premiär den 2 september.

betyg1_5

Skrivet av Therese Wåtz

En biolog som vill känna sig invigd och därför alltid letar efter detaljer och dolda budskap. Älskar riktigt bra karaktärsbeskrivningar men hatar övertydlighet. Har även en förkärlek till Will Ferrell och tecknat.