American Hustle – Recension

Inlägg av Eduardo den 21 februari 2014 i

Stiligaste ensemblen förra året.

Stiligaste ensemblen.

EDUARDO: Kolla bilden ovan. Det är en kaxig, snygg och inte minst en jävligt cool bild. Det är faktiskt en bra bild för vad American Hustle är som film – snygg kaxig och slick om man nu fortfarande kan använda det sistnämnda ordet utan att förpassas till en jazzklubb på 80-talet.

American Hustle handlar om Irving (Christian Bale) och Sidney (Amy Adams) som sysselsätter sig med småblåsningar av olika typ. Det går bra ända tills de blir påkomna och tvingas samarbeta med FBI och agenten Richie DiMaso (Bradley Cooper) med årets snyggaste permanent och världens största ego. Tillsammans så sätts nya mål och blåsningar som FBI skall använda sig av för att sätta dit dom större fiskarna. Det börjar egentligen hur bra som helst. Kaxigt snyggt och coolt. Jag vet inte riktigt om man ska kalla det en heistfilm men vi kör på den svenska motsvarigheten – en ”blåsningsfilm” (nej jag jobbar inte som översättare SF så sluta fråga). Det är bara en sak, bakom all fasad så saknar det smartheten, edgen som driver runt allt det snygga och coola. Satte man en rubiks kub i handen på den här filmen skulle den se jävligt cool ut när den löste den med en hand. Men det skulle ta den en vecka. Vi börjar här, hur tycker ni det började, vad hade ni för förväntningar?

EMBLA: Jag hade faktiskt inga förväntningar alls när jag såg filmen, visste inte ens vilka som var med. Nu är den ju så hajpad att det är svårt att undgå den, men det är rätt fantastiskt när man får sitta ner och se en film helt utan att veta vad man ska få. Det tog mig ungefär 30 sekunder att bli helt fast. Öppningsscenen är ju helt magisk när Christian Bale fixar sina lilla toupé-frisyr med största koncentration.

INGRID: Jag hade ingen riktig koll på vad filmen skulle handla om, däremot hade jag ju inte kunnat undgå det estetiska, så att säga. Allt snack om 70-talslooken, de fantastiska frisyrerna (”explosion at the wig-factory”, som det skämtades på Golden Globes), Christian Bales utseendeförvandling och så vidare. Till skillnad från Embla tog det en stund innan jag fastnade – första minuterna av filmen utspelar ju sig egentligen mitt i själva storyn, så det tog ett tag innan jag fångades riktigt och fattade vad som pågick. Gillade dock också själva öppnings-scenen, där Irving (Bale) så oerhört omsorgsfullt skapar denna samtidigt så smaklösa överkamningsfrisyr. Men att hela biosalongen höll på att typ garva ihjäl sig åt denna scen även flera minuter efter den var slut, gjorde kanske sitt till för att det skulle ta ett tag innan jag kom in i filmen.

american hustle1

Det där skulle du inte ha gjort.

EDUARDO: Ok, intressant att ingen av oss hade den här på radarn på förhand! Nåväl – efter öppningen (grym) så tappar jag bort mig i filmens sinnesstämning. Och det är på något sätt ironiskt då den här typen av filmen handlar så mycket om (film i allmänhet gör väl det men just denna typen) att få åskådaren att hamna i rätt stämning. Men istället så är det liksom en blandning av det coola, det dråpliga, oserisösa, seriösa och jag finner mig aldrig tillrätta med vilken stämning som ska vara den rådande. En sån grej som att slänga in Louis CK i mixen (som polischef med) – intressant men det förtar onekligen känslan av det seriösa och coola i filmen med någon som är så känd för en specifik grej som Louis CK är. Tror det är fler än jag som kommer reagera på det valet. Eller är jag ensam här?

CHRISTIAN: Jag kan bara instämma i att öppningsscenen är magnifik. Både rolig och sorglig. Däremot tycker jag att filmen tar alldeles för lång tid på sig att berätta bakgrundshistoria och sätta rätt stämning. Jag känner mig väldigt klar med det efter tjugo minuter men då rullar det på ungefär en halvtimme till innan storyn startar. Det känns lite som en Goodfellas-öppning som inte riktigt lyckas. Det största problemet jag har är egentligen manuset. Förutom det jag nämnde nyss så är själva hustle-historien väldigt ordinär och med väldigt klen upplösning. Jag förstår inte riktigt manushajpen. Trots det så tycker jag American Hustle är en riktigt bra film. Det fantastiska skådespeleriet (främst Amy Adams och Jennifer Lawrence), det närgångna fotot och så klart kostym och mask håller verkligen hög klass. Och Eduardo, jag tycker Louis CK funkar grymt bra.

EMBLA: Ledsen, Eduardo, men jag håller med Christian här. Gillar att en komiker i rollerna inte behöver representera en comic relief. Det är överlag ett drag i filmen tycker jag, att man inte riktigt kan förutsätta något. Nästan alla karaktärer är älskvärda och lite vidriga på samma gång, eller varvat om vartannat. Jag gillar dem så mycket att jag inte ens tänker på om uppbyggnaden tar för lång tid eller ej, jag vill bara hänga med dem allihop så länge jag kan.

Jag fick en fråga av en vän när jag lovordade filmen: skulle jag ha gillat den lika mycket om den utspelade sig i nutid. Nu är jag inte egentligen förtjust i 70-talet och jag älskar en verklig historia nästan oavsett hur den ter sig, så jag svarade ja. Men jag skickar frågan vidare – gjorde dåtiden med en Bradley Cooper i permanentspolar och magin som fortfarande omger en mikrovågsugn att ni gillade filmen mer än ni ”borde” ha gjort?

INGRID: Jag är tveksam till att jag skulle gillat den lika mycket om den utspelat sig i nutid faktiskt. Eftersom det är så mycket just det visuella, musiken och detaljerna som sticker ut här. Som Christian sa, själva hustle-grejen är väl inte jätteoriginell (även om jag däremot gillar upplösningen), men det är ju skamlöst underhållande hela tiden. Och jag tror fan inte det skulle vara det lika mycket om Jennifer Lawrence inte hade haft sin fantastiska puff-frisyr och Jeremy Renner sitt lika fantastiska rockabilly-hårsvall. Exempelvis.

Men, det jag nog gillade mest är det Embla skrev – att karaktärerna är så bra, att ingen är utpekat ond eller god, utan att jag verkligen pendlar i mina sympatier under filmens gång, lite på samma sätt som karaktärerna själva faktiskt. Hade till exempel fått för mig att Irving skulle vara mycket mer av en klassisk douche, men det var han ju verkligen inte. Och så Amy Adams. Älskar henne.

american hustle2

Det glada – och bruna – 70-talet.

EDUARDO: Ok bara jag som tyckte Louis CK inte var det klockrena valet här alltså, well well. Embla – intressant det där med 70-talssettingen. Gillar man det oväntat mycket tack vare den? Jag kan nog säga ja. Det är något specifikt med en tidsepok man inte har en personlig relation till  – det lägger liksom en falsk nostalgi på det hela. Eller så är jag bara riktigt jävla avis på sammetskavajerna och kanske en aning på permanenten. Och solglasögonen. Nej men om man skulle börja dela ut betyg – det är ändå en rulle som fått bra recensioner (om typ 10 Oscarsnomineringar räknas). Jag känner mig lite som jag sa i början att den är coolare än den är smart och därför saknar den essentiella hustle-ingrediensen. Hade det varit smartare och lite mer samstämmig stämning över hela filmen så hade den klockat in på 5/5, nu blir det istället en svag 4. Stort cred som vanligt till Jennifer Lawrence och speciellt ”I don’t like change”-scenen om ni kommer ihåg den.  Vad säger ni kollegor?

CHRISTIAN: Det blir en 4 för mig också.

INGRID: Trots allt så var det något som gjorde att jag inte blev riktigt så begeistrad som jag förstått att många andra blivit av American Hustle. Det är jätteunderhållande och snyggt, men stannar inte riktigt kvar hos mig efter att jag gått ut ur salongen. Alla de där Oscarsnomineringarna – jag förstår verkligen vissa nomineringar, men om den skulle vinna för bästa film eller manus skulle det kännas ovärt. Det blir 3,5 från mig.

EMBLA: Jag smäller banne mig till med en stark 4,5. Det är väldigt lite som fattas mig i den här filmen. En extra bonus är förstås att fotografen är svensk – bara det är ju värt en halv logotyp i betyg!

American Hustle har biopremiär den 20 februari

Skrivet av Eduardo

Fascinerad av det ostrukturerade och det hopplösa. Stadsplanerare som anser att fler filmer borde ses i sin rätta urbana miljö – filmen är bara en del av upplevelsen. Tycker allt blir bättre på danska. Gillar överlag inte TV-serier.

Fler inlägg av Maila Eduardo