• Lindman1 on Deep Blue Sea 2 – Hajar som pajar

En helt rimlig frågeställning. Jag har alltid plats för hajar, dinosaurier, seriemördare och rymdvarelser. En härlig blandning men tyvärr också...
    Posted 4 juni, 2018

Argo – Recension

Inlägg av Måns Lindman den 22 november 2012 i

”It’s all lies, but entertaining lies, and isn’t that the real truth? The answer, is no, but at least it’s a fun ride.”   Leonard Nimoy

Argo är den verklighetsbaserade berättelsen om en anonym man. En man som sålde in tidernas jättebluff till världens mäktigaste män och riskerade allt när han trampade på konventioner och gamla dammiga paragrafer för att sätta människoliv i första rummet. Det är ett grynigt porträtt av en hjälte och en hel nations förebild. En gastkramande berättelse om en orädd familjefar som fick vänta i decennier på ett erkännande men det är också en lika verklig historia om en man som tidigt i karriären gick vilse men nu har hittat hem. Från hackkyckling till hyllad regissör. Debuten Gone Baby Gone gav mersmak, The Town blev en tittarsuccé trots halvtaskigt skådespeleri men nu har insatserna höjts rejält när det politiska rävspelet bakom ett av tidernas svettigaste fritagningsdramer skall skildras i Argo. Ben Affleck har äntligen funnit sin plats och blommat ut till ett av Hollywoods mest intressanta namn och jag är genuint glad för hans skull. Inte så mycket för att han har förtjänat det med sina insatser, nej det är mer för att jag gillar när folk slår tillbaka och kräver upprättelse. Att våga och vinna.

I ett grådaskigt sent 70-tal invaderas den amerikanska ambassaden i Teheran av revolutionärer. En högljudd, skitförbannad mobb som bränner flaggor, hugger tygdockor i stycken och slår sig genom både järngrindar och tegelväggar. De kräver rättvisa. Den störtade shahen och diktatorn, skyldig till folkmord hålls fången i USA, något folket av Iran inte tänker tolerera. Belägringen skall snart visa sig vara en jackpott och ge folket vatten på sin kvarn. ”Den store Djävulen” i väst har nämligen fyllt byggnaden med ett antal spioner under täckmantel. Hemligstämplade dokument bränns och identitetshandlingar strimlas upp men tiden räcker inte till och 50 personer tas som gisslan. Det blir en mardröm för de inblandade som skall komma att vara i 444 dagar. Sex agenter lyckas fly platsen men hur länge skall de kunna klara sig i ett främmande land fyllt av fiender? Vi pratar människor fyllda av hat och ett hämndbegär så starkt att de inte drar sig för att hänga förrädare i byggkranar. Flyktingarna gömmer sig hemma hos den kanadensiska ambassadören men det är bara en tidsfråga innan deras identitet avslöjas. Någon måste agera och det fort.

Ben Affleck, filmens välsignelse och förbannelse

I CIA’s högkvarter smider man planer under ledning av Jack O’Donell (Bryan Cranston). Under ett brainstormingmöte kommer man upp med den ena usla planen efter den andra men det finns en man som tänker utanför boxen. Hur kommer man som amerikan in ett av fientlighet kokande Iran och hur i hela Hälsingland skall man dessutom lyckas få ut sex män och kvinnor med en dödsdom hängande över sig? Fritagningsexperten Tony Mendez (Ben Affleck) får idén efter att ha sett Apornas Planet på TV. Rymdfilmer spelas ju alltid in bland sanddyner och bergsmassiv och ett kanadensiskt filmteam som letar exotiska platser att filma på borde givetvis lösa problemet eller? Med hjälp av filmens två giganter som får personifiera Hollywood, Alan Arkin och John Goodman lyckas man komma över ett ratat filmmanus kallat Argo och klartecken ges men nu börjar arbetet.  Det får inte finnas några som helst tvivel, inga lösa trådar som kan avslöja bluffen. Lögnen måste säljas in till alla och det är bråttom. Den samlade mediakåren är på plats när den, av regeringen sanktionerade releasefesten går av stapeln med buller och bång och bollen är i rullning.

Nu tar filmen fart och spänningen blir faktiskt rent av olidlig. Resten av filmen tillbringar jag på nålar och naglarna bits sakta och smärtsamt ned till banden när kampen mot klockan och en säker död rusar förbi i ett ständigt eskalerande tempo.

Banlonpolo och bruna terylenbyxor, valrossmustascher, glasögon stora som TV-rutor och stora bakelittelefoner i hiskeliga färger. Det tidstypiska modet skildras på ett underbart vis och jag ryser av lycka och avsky. Argo är intelligent underhållning för hela pengen när amerikansk självkritik och infekterade gamla politiska synder snyggt mixas med plastig Hollywoodkitsch och ett hjärtvådligt crescendo till upplösning. Visst kan man väl gnälla över att Affleck tar sig vissa friheter i historieberättandet men det skiter jag faktiskt fullständigt i för det här är bra, riktigt jävla bra och hade Ben bara haft självinsikt nog att lämna över huvudrollen till någon annan och lugnat sig lite med flaggviftandet så hade Argo kunnat kamma hem full pott.

Argo har svensk biopremiär 23 november

betyg4_5

• Dan_t