The Broken Circle Breakdown – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 5 september 2013 i

953802

The Broken Circle Breakdown

Elise äger en tatueringsstudio och Didier är en flamländsk cowboy som spelar banjo i ett band. Det är kärlek vid första ögonkastet, trots att de är som dag och natt. Han pratar, hon lyssnar. Han är en dedikerad ateist, men samtidigt en obotlig romantiker. Hon har ett kors tatuerat i nacken, men har ändå båda fötterna på jorden. Deras lycka blir komplett när deras lilla dotter Maybelle föds. Men när flickan bara är sex år gammal blir hon svårt sjuk och allt förändras.

Filmen inleds med ett att Didier och hans belgiska bluegrass-band framför ”Will the circle be unbroken”. Och den frågan besvaras ju redan i filmens titel. När filmen är slut är man som åskådare minst lika trasig. Det här en en känslostorm av allra finaste valör.

The Broken Circle Breakdown (TBCB) använder sig av upphackad kronologi och berättar tre parallella historier:

• När Elise och Didier träffas.
  • När deras barn drabbas av cancer.
  • Hur Elise och Didier hanterar konsekvenserna av sjukdomen.

Det här en form som i orätta händer kan skapa ett förvirrat och spretigt uttryck, men TBCB är ett bygge som håller och gör det bästa av strukturen. Vi bjuds på en känslomässig berg och dalbana där scener med det djupaste mörker klipps mot ljuvliga scener av nyförälskelse. Huvudrollsinnehavarna är sensationellt bra. Deras ansikten, ofta i närbild, är fantastiska på att förmedla känslor som aldrig går att överföra i replik. De är två känslomänniskor med helt olika uttryck. Elise är den som lyssnar, tar in, bearbetar och ofta lägger locket på. Didier är den extroverta typen som aldrig kan lägga band på vad han känner och tycker. Han kan vara bufflig och envis men genom musiken möts de tu och filmen är späckad av fantastiska liveframträdanden där de når total samklang.

201321_272876_3_024

Här mår de som allra bäst

Historien om hur Elise och Didier möts är ljuv som en saga och som fristående del hade den inte fungerat. Men när den berättas mot en fond av  ett totalt mörker blir den komplex och intressant. När vi som publik vet mer än Didier och Elise vad som kommer hända växer empatin och deras initiala förälskelse blir hjärtskärande i all sin bräcklighet. Det är som att sitta bredvid när Titanic är på väg in i isberget. När man sedan adderar den tredje historien om hur de hanterar efterspelet – när de i praktiken blir vuxna – växer det två andra historierna än mer i kraft och potens.

Och det här och endast här som filmen slirar lite. Elise söker kraft i sin tro, hon bär på ett kors och deras hem är belamrat med katolska  prydnader. Dider är en rabiat ateist och i ett par scener flyger topplocket av och han håller yxiga monologer om Guds skenhelighet. Det blir lite finesslöst och skaver mot filmens i övrigt subtila och finkänsliga ton.

the_broken_circle_breakdown_lobby_5_93x3_33cm_300dpi_4760

Kärlek

Didier och Elise är två drömmare. Han är americana-frälst och vill inget hellre än att sätta sig på ett flyg från Bryssel till Nashville. Inget gör honom lyckligare än när han får stå på scen tillsammans med Elise och förenas i den ljuvaste av stämsång. Elise är mer komplex och impulsivt rastlös. Hon har tatuerat och täckt över ett otal namn på gamla pojkvänner. Hon satsar utan eftertanke och är långt modigare än Didier när det kommer till känslomässiga åtaganden. De är till synes omaka men också, eller kanske precis därför, helt perfekta för varandra. Det är väldigt sällan kärlek skildras så ömt och vackert som i The Broken Circle Breakdown. I form, tematik och känsla påminner den lite om Blue Valentine. Så om du gillar du den filmen kommer du älska den här.

Om jag skulle sammanfatta filmen med ett ord är det ”förlust”. Hur man hanterar förlust. Hur man förlorar sig själv i någon annan. Och hur man i slutändan kanske även förlorar sig själv. Det är en film och kärlekens uppgång, fall och allt som ryms däremellan. När Didier och Elise går sönder går vi som publik sönder. Det är en vacker, smärtsam och alldeles underbar resa.

The Broken Circle Breakdown har biopremiär 6 september

betyg4_5