Where The Buffalo Roam – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 23 maj 2012 i

Dvd Film Recensioner

Hunter och Nixon

Bill Murray spelar rollen som Gonzojournalistikens berusade fader, Hunter S. Thompson. Framför skrivmaskinen återkallar han sina suddiga minnen av vänskapen med den försvunne advokaten Lazlo (Peter Boyle) och deras åtskilliga handgemäng med Uncle Sam. De vilda upptågen blir tidningsartiklar och Thompson får rykte om sig att vara en journalistikens enfant terrible.

Innan Johnny Depp gjorde Hunter S. Thompson till en clown i den trippade Fear & Loathing in Las Vegas och den bedrövliga Rum Diary gjordes Where The Buffalo Roam, med en kraftig pårökt Bill Murray i rollen som den gode Doktor Gonzo. 1980 var Bill Murray den stora stjärnan i SNL och hade precis börjat forma sin dead pan-stil som skulle göra honom till indiefavorit många år senare. Att gestalta den skörlevnadsglade Thompson är minst sagt en utmaning. Paranoian och missbruket i kombination med hans vassa tunga och psykadeliska associationsförmåga kräver antingen ett starkt visuellt uttryck som i Terry Gilliams fall eller som i Buffalo, fokus på alla upptåg och märkliga karaktärer som dyker upp längs vägen.

Thompsons persona och arbetsmetoder är egentligen mer intressanta är själva skrivandet. Han skrev faktiskt bara en bra bok och det var Hell´s Angels: A Strange and Terrible Saga men den här filmen utspelar sig under Nixons presidentskampanj 1972 som resulterade i boken Fear and Loathing: On the Campaign Trail ´72. USA var i början på 70-talet ett land med rejäl baksmälla. Fredsrörelsen var i spillror, Vietnamkriget trappades upp och presidenten var en skurkaktig bilhandlare. Hunter S. Thompson såg Nixon som symbolen för allt som gått snett i landet och hatet mot Tricky Dick blev hans kreativa drivkraft.

Bill

Where The Buffalo Roam är ganska splittrad men i alla fall bitvis underhållande i sin formlöshet. Huvudpersonen är egentligen advokaten Carl Lazlo, som är baserad på den verkliga personen Oscar Acosta, och det är hans berättelse som Thompson skildrar i sitt reportage. I början av filmen sitter Thompson i sin Colorado-stuga och försöker färdigställa texten om Lazlo och sedan får vi genom tillbakablickar följa både Thompson och Lazlo i ett pärlband av bisarra incidenter som nätt och jämt hänger ihop.

Manuset är väldigt löst sammansatt och ändrades under inspelningens gång eftersom den oerfarne regissören Art Linson inte riktigt visste vad han höll på med. Att Thompson vandrade runt på inspelningsplats och avfyrade sina vapen kors och tvärs gjorde nog knappast saken bättre. Att Bill Murray dessutom gick in i rollen så hårt att han fortsatte ”vara” Thompson då han återvände till SNL är både roligt och lite tragiskt. Den anarkistiska tonen som genomsyrar allt som Thompson skrev kommer fram ganska bra i filmen, men avsaknaden av stringens och regi blir lite tröttsam i längden. Bill Murrays portätt av Hunter är ganska onyanserat och roligt ett tag, men känslan av att filmen mest består av mer eller mindre roliga sketcher staplade på varandra är svår att skaka av sig. Som film betraktad är Where The Buffalo Roam ett intressant misslyckande som bara de mest inbitna fansen av antingen Hunter S. Thompson, Bill Murray eller Neil Young (som gjort musiken) kommer att uppskatta.

Where The Buffalo Roam finns på DVD den 23:e maj