Chronicle – Recension

Inlägg av Måns Lindman den 12 februari 2012 i

Josh Trank, av mycket att döma, en av den nya generationens blivande stora regissörer levererar här ett svårdefinierat men storslaget äventyr som både berör och upprör. Chronicle är superhjältar, blodbad, manlig bonding och skakig handkamera. Lite som Cloverfield men ändå inte. Där Cloverfield fokuserade på ett tentakelrikt monster och paniken i människors ögon så handlar Chronicle mer om dynamiken mellan huvudpersonerna och vad som händer med ett gäng ungdomar efter att de helt plötsligt besitter krafter de aldrig kunnat drömma om.

Vi följer tre unga killar (Michael B. Jordan, Dane DeHaan, Alex Russell) som utvecklar superkrafter efter att ha hängt nere i en skum grotta och hittat lysande objekt. Helt plötsligt kan de krossa saker utan att röra vid dem och få föremål att flyga bara genom att titta på objektet ifråga.

Chronicle tillhör genren ”found footage”, en story som bygger på att någon hittar ett band där man får se ett antal ungdomars sista timmar i livet. ”No survivors” är nämligen nyckelordet i den här typen av filmer så trots att man alltså vet att inte en kotte kommer att överleva utomjordingarna, psykopaterna, demonerna eller vad det nu må vara för typ av sista smörjelse man bjuds så vet man i alla fall redan innan filmen har börjat att ingen kommer att överleva. Trots detta har genren ända sedan Daniel Myrick och Eduardo Sanchez år 1999 skickade ut ett koppel snoriga ungdomar med ficklampa i skogen för att leta efter en häxa men mest hittade korslagda pinnar och stenhögar varit ett framgångskoncept och en enkel väg för regissörer med lågt cash flow att få ut sin film. Billigt, läbbigt och poppis. Själv tycker jag att det har gått inflation i genren och att det mesta som öses ut numera är rätt lökigt. Paranormal Activity-serien tuggar på och kommer förmodligen att överleva både mig och mina barn, som jag inte ens har skaffat ännu.

"Nu skall jag minsann ta ut all min latenta tonårsilska på den här... skrotbilen!"

Andrew (Dane DeHaan) är en lätt mobbad pojke som lever sitt liv genom kameralinsen, inte helt olikt American Beauty faktiskt. Han har det rätt jobbigt i allmänhet och ingen hade blivit förvånad om regissören hade satt en automatkarbin i händerna på honom och skickat honom till skolan men nu valde man inte att ta den vägen, tack och lov. Istället filmar Andrew orättvisan och alienerar sig  ännu mer men det ger faktiskt ett riktigt snyggt perspektiv till ”found footage-spåret.” Sedan ger man honom superhjältekrafter. OK, klen mobbad pojke  som får superkrafter är inte heller jätteoriginellt men vad Trank här lyckas med är att ge karaktärerna riktigt liv och genom att använda helt okända namn förstärker han känslan av realism.

När pojkarna väl upptäcker att de har fått supercoola krafter så gör de precis vad en typisk tonåring eller för all del, du och jag  skulle göra, stilar och söker hämnd. Nu skall Andrew minsann sparka skiten ur sitt fyllo till farsa som använt honom som slagpåse i så många år och jag kan lova dig att du sitter där och hejar på. Så mycket engagerar både filmen och den mästerlige DeHaan i sin roll.

"Yeah! This movie totally rock!"

Chronicle är en kort film. 83 minuter flyger förbi i högsta fart där den första delen huvudsakligen ägnas åt karaktärsformning men har du inte upplevt riktigt intensivt tryck på bio tidigare så vänta bara tills sista delen av filmen, då går det undan som flickan sade. Chronicle liknar ingenting jag tidigare sett, hantverket är enkelt men grymt imponerande, filmen har en snygg twist och skådespeleriet håller riktigt hög klass så om man väljer att blunda för några mindre logiska inslag så är det här riktigt bra skit!

Chronicle har biopremiär 15:e februari 2012