Conan O’Brien Can’t Stop – Recension

Inlägg av Ingrid Forsberg den 23 september 2011 i

Dokumentär Film Recensioner

Precis som titeln på den här dokumentären säger så verkar Conan O’Brien inte kunna stanna upp. Samma dag som han gjorde sitt sista program för NBC började han planera den föreställning som han sedan åkte på turné med. 2009 tog Conan över programledarskapet i legendariska The Tonight Show, när Jay Leno slutade. Men när Jay Lenos nya program fick dåliga tittarsiffror beslöt NBC att Leno skulle tillbaka till den klassiska sändningstiden 23.35. Men Conan O’Brien vägrade skjuta fram sin sändningstid till efter midnatt och tvingades lämna programmet, samt skriva på ett kontrakt för NBC att inte medverka i TV på över ett halvår. Han är bitter och arg över det som har hänt, och  döper sin turné till The legally prohibited from being funny on television- tour. I Rodman Flanders film får vi följa arbetet med turnén från idéstadiet till slutmålet.

I pressbeskrivningen av filmen står det att regissören Rodman Flander ”kom hem med ett intimt porträtt av en artist som är tränad i improvisation, fångad under en tid när han är som allra argast och roligast”. Men jag vet inte om jag tycker att det är ett så intimt porträtt. Visst är det kul att se en lite annan sida av Conan O’Brien, det vill säga den osminkade, skäggiga sidan med inte riktigt lika välliggande hårsvall. Men så mycket närmare inpå personen Conan kommer man inte tyvärr. Lite bränner det till när man får en inblick i hans förhållande till att stå på scen och underhålla, och hans inställning till fansen och publiken. Han kan inte hålla käft, han socialiserar med alla, fast han tycker det är jobbigt. Samtidigt som han håller på att blir galen på att det är så mycket folk som vill träffa honom hela tiden så vägrar han att lämna ett spelställe utan att ha gått ut och hälsat på fansen som väntar utanför lokalen. Det är lite fint, men samtidigt är det mest bestående intrycket av Conan O’Brien att han verkar va en rätt störig typ, om än väldigt rolig.

Och ganska snart slår det mig: vad står på spel här egentligen? Problemet är att det inte är så mycket. Conan O’Brien är ju ärligt talat en välbärgad och lyckad snubbe, vi vet redan att han har fått ett nytt tv-program och man väntar sig inte direkt att turnén ska bli ett fiasko.  Det finns helt enkelt ingen intressant dramaturgi i filmen, och den är överlag för ooriginell för att funka som långfilm, det känns snarare som att det hade kunnat bli ett småroligt bakom kulisserna-program på tv  (faktum är att filmen har premiär både på bio och video on demand, via SF Anytime, samtidigt).

”Det här är jag utan filter” säger Conan, och visst är det ganska befriande att se, men jag kan inte låta bli att undra: varför ska den här filmen visas på bio?

• Jag håller med dig, förstår inte hur det blev en hel biofilm av något som jag anser vara ett klassiskt bakom-kulisserna-turné-program, men å andra sidan är Conan O’Brien ett riktigt stort namn i USA har jag förstått.