De ensamma – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 16 maj 2012 i

Dvd Film Recensioner

En epidemi har förvandlat större delen av befolkningen till levande döda och världen har blivit ett militärstyrt krigsfält. Tioåriga Camille är immun mot viruset och verkar ha dömts till ensamhet, när hon plötsligt finner en grupp jämnåriga överlevare i stadsruinerna. Gemensamt känner de ett kall mot havet… Är det där räddningen väntar?

I denna annorlunda zombie/postapokalyptiska historia vänder man på genrens standardpremiss. Den att zombierna är helt urskillningslösa och dödar allt i sin väg. Camille är immun mot viruset, och inte bara det, zombierna är inte ens intresserade av att bita henne. Denna närmast unika egenskap gör att hon jagas av myndigheterna som vill knäcka koden genom att utföra experiment på Camille och hennes gelikar.

Camille och kulissen

De ensamma (Solos, The Descendants) är formmässigt väldigt likt ett tv-spel. Det är extremt stiliserat, nästan monokroma bilder med enstaka inslag av rött. Och då är det så klart blod. Blod som gärna skvätter in i linsen. Men form är en sak, innehåll en annan. Det absolut viktigaste i den här typen av film är att skildra uppgivenheten och dysterheten på ett trovärdigt sätt. Samt väva in sociala och politiska analogier. Och det gör man. Vad man inte gör är att lita på publiken. Regissören Jorge Olguin använder sig av upphackad kronologi och berättar samma sak flera gånger fast ur olika vinklar så att verkligen alla ska förstå. Det är onödigt och lite ängsligt i en film som klockar in på blott 74 minuter. Barnen spelar bra och han lyckas maskera den låga budgeten (60 000$) nästan hela vägen.

Filmen är inte för alla men den här chilenaren är definitivt ett välkommet tillskott till den aldrig sinande strömmen av zomibefilmer.

De ensamma släpps på DVD den 16:e maj