Den som söker – Recension

Inlägg av Ingrid Forsberg den 12 april 2013 i

Josefin B

Josephine Bornebusch är mest känd för sina komiska roller (som Solsidan, Kvarteret Skatan, och inte minst Hundtricket) men här i Johan Lundhs debutfilm Den som söker gör hon en helt annan typ av roll, med inte särskilt mycket humor över huvud taget. Hon spelar Tuva som efter sina föräldrars död plötsligt upptäcker att hon i själva verket är adopterad. Hon kan självklart inte bara lämna denna upptäckt outforskad, utan tar med sig sin dotter ut på en slags upptäcksfärd i jakt på sina rötter. Resan leder henne ut på landsbygden där hon växte upp och till möten med mer eller mindre udda karaktärer. Alla verkar dölja något, men alla verkar också ha något att tillföra till pusslet som ska visa vad som egentligen hände där för 26 år sen när Tuva föddes och adopterades bort.

Det är fina bilder av ett sommarsverige ute i obygden, och att en stor del av filmen utspelas runt en liten stuga mitt ute i skogen är ju klart tacksamt för läskigheten om man så säger. För det är lite skräckfilmsvibbar ibland, även om det inte riktigt blommar ut. Tuva blir mer och mer besatt av sitt sökande, försummar sin dotter och börjar se syner – eller händer det på riktigt? Ju närmare Tuva kommer nån slags sanning, desto mer obehaglig blir stämningen.

Den_som_s-ker

Den som söker är en välgjord och spännande film, med en story som inte är så värst originell men ändå ganska oförutsägbar. Och Josephine Bornebusch är verkligen bra i huvudrollen.

Tyvärr lider filmen av samma problem som så många andra filmer, att det är alldeles för överlastat dramatisk musik. Det blir liksom ett överdrivet poängterande av att nu ska vi känna mycket förfäran, häpnad, rädsla och andra känslor, och det blir ju liksom ett problem om själva storyn inte riktigt lever upp till det.