Diana – Recension

Inlägg av cpanov den 4 oktober 2013 i

DIANA

Jag älskar ”biopics”. Jag vet inte vad det är, jag bara älskar dom. Det här året har jag blivit besviken på Hitchcock och förälskad i Liberace. Så inför Diana står min biopic match 1-1.

Filmen Diana handlar om prinsessans två sista år och hennes hemliga affär med hjärtkirurgen Hasnat Kahn efter skilsmässan från prins Charles.

Okej, det låter ju lite lagom föräldrarsnuskigt, men skit i det, tänker jag. Vem är jag att fördöma en passionerad kärlekshistoria och det är ju ändå Oliver Hirschbiegel, regissören till magnifika ”Undergången” eller ”DER UNTERGANG” (som Hitlerfilmen heter på originalspråk) som regisserat filmen. Har man sett affischen för filmen så älskar man ju att Watts är så fantastiskt slående lik prinsessan med. Så därför, innan filmens första ruta är kommen blir betyget:

betyg5

Och där, när första bildrutan kommer, tar mitt beröm slut.

Filmen är så fruktansvärt dålig. Det är som en filmad Harlequin bok. Det är så slaksnuskigt och helt otroligt oengagerat. Filmen bygger på boken Diana – Her last love. En tvivelaktig dokumentation om Dianas hemliga kärlek till hjärtläkaren Hasnat Khan. Jag kan berätta att kemin mellan skådespelarna är lika, om inte ännu dödare än Angelina Jolie och Johnny Depp i Turisten. Ni som sett den filmen vet vad jag pratar om. Ni andra, tänk er att ni hamnar bredvid världens tråkigaste människa vid en middag och världens tråkigaste människa tycker du är världens tråkigaste människa men ni försöker ändå hålla upp skenet var för sig. Och när då filmens mest centrala sak inte funkar, ja då är DER UNTERGANG nära.

DIANNA

”Jag sa att du inte skulle gå in på IMDB och kolla betyget”

Jag vet vad ni tänker, har du skrivit fel, det är väl Dodi Fayed det handlar om? Han som omkom med Diana? Nej, enligt den här filmen var Dodi bara någon som Diana var med för att göra Khan sotis. Det var nämligen så att Khan var sugen på Diana men kände att bagaget hon hade med sig (läs världens kändaste kvinna) var lite för jobbigt att ha att göra med. Nu låter jag ju kanske känslokall för Diana och Khan älskade säkert varandra, men det är inget man känner när man ser filmen. Det är snarare känslan av två tonåringar som är griniga och passionerade och griniga igen och sen lite kära. Dialogen är riktigt styltig och ibland undrar man om inte det blivit bättre om regissör Hirschbiegel, ringt Nutley, bett honom komma över och kört en snabb ”jag- har-inga-repliker-skrivna-så-jag-låter-skådespelarna-improvisera. Det hade åtminstone gjort dialogen lite intressant, långdragen? Absolut, men ändå.

Mina vänner, jag känner att jag skulle kunna sitta här och raljera hur länge som helst. Men precis som alla andra som varit involverade i den här filmen så orkar jag inte mer.

Diana har premiär 4 oktober.

betyg1