Vilsen – En inte så vilsen svensk kriminalare

Inlägg av Therese Wåtz den 6 december 2016 i

vilsen

Kan man gå från att skapa Star Wars till att skapa svenska kriminalthrillers? Vårt svar är ett rungande Ja!

Rasmus Tirzitis slog igenom med fanfilmen Star Wars: Threads of Destiny, och efter att den släpptes på YouTube för två år sedan har den setts över 9 miljoner gånger. Från en galax långt borta är Tirzitis tillbaka igen, fast nu med den svenska kriminalthrillern Vilsen, som utspelar sig i Göteborg. Jag som älskar både Star Wars och kriminalare kastade mig såklart direkt över den och blev förvånad över hur bra dessa helt olika filmer faktiskt var.

Redan i första scenen får man en förnimmelse av hur rå filmen är. Det är de sista ögonblicken från ett brutalt ritualmord man får se. Ritualmord som Göteborgspolisen redan blivit bekanta med, och som kommer att ta dem på en resa bortom deras vildaste drömmar.

Vi får följa två huvudkaraktärer. Det är polisen Lidman (Göran Sjögren) och en före detta pastor vid namn Gabriella Berggren (Alexandra Zettergren). Lidman har nyligen separerat från sonens mamma och hans egen pappa har samtidigt hamnat på sjukhus och ligger inför döden. Lidman är egentligen en riktigt bra polis, men när han nu ställs inför en serie av ritualmord är det tur att Gabriella dyker upp för att hjälpa till i utredningen. Som liten flicka förlorade hon sin egen far till den grupp som hon tror ligger bakom morden, och som hon ägnat hela sitt vuxna liv åt att finna. De är ett omaka par, men tillsammans kanske de kan hitta och stoppa den starka och maktgalna religiösa gruppen Guds söner.

vilsenlidgab

Den här filmen känns som en vanlig, om än lite råare, svensk kriminalare, men den utvecklas till något mycket mer. Är man uppmärksam så kan man lägga märke till de övernaturliga bitarna som smyger fram som en viskning, och det är dessa bitar som gör den här filmen så speciell, som gör att man sitter där med andan i halsen när filmen är över och undrar vad tusan som hände. Vad som också bidrar till känslan är att filmen är filmad på ett sätt som gör att man känner sig delaktig i händelseförloppet. Det är nära och det är involverande. Är man hemmavan i Göteborg kan jag inte mer än gissa att man känner det ännu starkare.

Jag gillade verkligen filmen, och trots några plot holes (och att jag tyckte det saknades lite göteborgare i Göteborg), så är jag djupt imponerad över hur bra filmer kan bli, bara rätt personer får vara med i skapandet. Man behöver inte alltid en enorm budget eller stora skådespelare för att göra bra film. Internet har med tiden blivit ett media för independent-skapare att få ut sina verk, och vi kan nu finna riktigt bra webbaserade serier och filmer. En välkomnad trend och jag hoppas verkligen att det fortsätter i samma riktning. Särskilt om vi får se mer filmer från skapare som håller Tirzitis kvalitet.

vilsen2

För att följa filmens spår tänkte vi avsluta den här recensionen på ett lite annorlunda vis, här med en kort intervju med regissören Rasmus Tirzitis.

Hej Rasmus, du har tidigare släppt en Star wars-film på YouTube, hur kommer det sig att du valde att göra en kriminalthriller som andra film?

Som flera andra svenska independentfilmskapare har jag tröttnat på det svenska utbudet av genrefilm. Vilket utbud? Jag vill att Vilsen ska kunna inspirera en ny våg filmer som siktar på en högre nivå. Jag ville göra en blandning av något bekant med något ovanligt inom svensk film. Vilsen är en spännande film där den från början kan verka ganska vanlig men som absolut inte slutar som en vanlig film!

Hur ser din egen bakgrund ut? Vad ledde fram till Threads of destiny?

Jag har så länge jag kan minnas älskat både teater och film. Min första ambition var att bli skådespelare och på fritiden spelade jag mycket teater. När jag gick i grundskolan så satte jag upp egna små projekt med mina kompisar där jag självklart skulle få spela huvudrollen. Allt eftersom märkte jag att jag vill gärna tala om för de andra hur de skulle säga sina repliker och agera. Det blev en rätt naturlig övergång till att vilja jobba bakom maskineriet som regissör. På gymnasiet gick jag medieprogrammet med filminriktning där jag också träffade många klasskompisar som sedan skulle hjälpa mig med Threads of Destiny.

Hur stor var skillnaden i skapandet av de båda filmerna? Den ena på engelska i en galax långt borta, och den andra hemma i Göteborg?

Jag skulle säga ojämförbar. Dels med den långa tid som var mellan de båda projektet, vi spelade in Threads of Destiny hösten 2005. Hela projektet har varit som en stor filmskola.När vi drog igång projektet hade vi en bild av hur vi skulle färdigställa den, men det blev något helt annat i slutändan. Vi har gjort allt från scratch. Det tog ca 2-3 år bara innan vi hade hittat en grupp som ville vara ständigt återkommande och ville arbeta med post-produktionen. Jag har lärt mig otroligt mycket och träffat fantastisk och spännande medarbetare. Det har varit ovärderligt och utan de lärdomarna hade jag inte kunnat göra Vilsen. Vilsen är till skillnad från Threads inspelad på location eller platser som vi byggt upp och min ambition var att göra så mycket riktiga praktiska effekter i kameran istället för att förlita mig på digitala effekter.

Eftersom 80% av Threads var inspelad mot greenscreen fick vi en otrolig valmöjlighet och frihet i post-produktionen att kunna manipulerar och ändra bilderna till det färdiga resultatet. Men, den stora nackdelen var att det tog på tok för lång tid att få scener färdiga. Därför ville jag ha riktiga locations i Vilsen.

Med de stora skillnaderna i produktion, ställde det olika krav på dig som regissör?

Det ställde absolut mycket högre krav på mig. Men min ambition är att varje produktion ska vara annorlunda och utmana mig kreativt.

Så hur ser framtiden ut, har du något nytt projekt på gång?

Jag har flera projekt igång nu men jag har ett specifikt projekt på gång som vi utvecklat ett par månader. Joel Forssell som skrev Ola Rapace senaste film ”Vitt skräp” sitter och skriver på manuset. Det är en riktigt spännande film som kommer bli bättre än den förra.

Vi ser verkligen fram emot att se mer av Rasmus, men tills vidare hoppas jag att ni passar på att se både Vilsen och YouTube-baserade Star Wars: Threads of Destiny. Vilsen kan ni hitta på bland annat SF Anytime, Google Play och iTunes. Länk kan ni hitta på filmens hemsida www.vilsen-filmen.se.

Taggar:

Skrivet av Therese Wåtz

En biolog som vill känna sig invigd och därför alltid letar efter detaljer och dolda budskap. Älskar riktigt bra karaktärsbeskrivningar men hatar övertydlighet. Har även en förkärlek till Will Ferrell och tecknat.