En Sydfransk Affär – Recension

Inlägg av cpanov den 23 september 2010 i

Spelar ingen roll hur grönt det är runt omkring. Marken är av cement.

På ytan verkar det som att tvåbarnsmamman Suzanne har allt man kan önska sig, men hennes perfekta överklasslivsstil har gjort henne deprimerad. När hon träffar Ivan, som ansvarar för utbyggnaden av Suzannes och hennes makes hus, uppstår en ömsesidig och plötslig attraktion som tar sig uttryck i en rad hemliga och lustfyllda möten. Suzanne bestämmer sig för att ge upp allt och leva ett liv fyllt till brädden med passion.

”Ojojoj. Merde. Jag orkar inte mer”, är dom första tankarna som dyker upp i mitt huvud när eftertexterna börjar rulla. Jag sitter kvar till biografmaskinisten kommer in och börjar plocka upp bridge godispåsarna och ramlösa burkarna som övriga besökare lämnat efter sig. För mina vänner, den här filmen är ingen popcorn och gott och blandat film. Nej, hade det serverats vin rouge ute i foajen hade förmodligen de flesta någonstans i tredje akten av filmen sprungit ut och hämtat ett gäng flasor och tokhalsat för att döva den enorma ångest som man just upplevt på bioduken.

Vi har tidigare introducerat begreppet fransk cementrealism. Den lever och frodas i En sydfransk affär. Man lyckas få något så otroligt vackert som Provence blir gråare än en bakgården i Saint Dénis.

Jag tror de flesta människor någon gång uttryckt en underbar klyscha som låter typ: ”passion är så jävla viktigt. Utan det är ett förhållande dött”. Inte minst jag själv. Den här filmen handlar om just det där underbara och livsviktiga som kallas för passion. Men filmen tar även upp vad som händer med människorna runt omkring när ens respektive upplever passion med en annan människa. Det gör ont. Riktigt jävla ont. Något så vackert är plötsligt det fulaste och äckligaste man någonsin upplevt.

Kristin Scott Thomas, denna fantastiska skådespelare, gestaltar kvinnan som slits mellan sitt ”döda” förhållande och sin kärlek till Ivan. Det är lätt att döma hennes elake och hämndlystne man (Yvan Attal) som ett svin som inte accepterar att Kristin vill lämna honom för en annan. Vi ska känna med henne. Jag gör det delvis. Men jag känner nästan mer för honom. Hans reaktion och hans sätt är för mig helt självklart. Det blir ett problem för mig som åskådare. Jag känner helt enkelt mer för den ”onde”.

En sydfransk affär är en bra film. Men jag rekommenderar ingen att ta med sig ett glatt humör och gå och se den här filmen. Spara filmen till du är på ett pisshumör. Då kan du lämna biografen med en känsla att du åtminstone inte har det så jävligt. Men föramförallt ta med en rejäl flaska vin. Eller en bag in box för den delen.

Dáccord?

En sydfransk affär har premiär 24 september

Expressen: 3 av 5 : Aftonbladet: 3 av 5 : DN: 3 av 5 : SVD: 3 av 6