Evil Dead – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 10 maj 2013 i

evil-dead-20131

Evil Dead

Lindén: ”Fem ungdomar i 20-årsåldern spenderar en helg i en avlägsen stuga” – ja, så värst originellt var det varken 1981 eller 2013. Men originalet var ändå en banbrytande film på många sätt. Det var en inspelning där den löjligt låga budgeten tvingade fram många kreativa lösningar som sedermera blev tongivande grepp inom genren. Evil Dead var även filmen som kickstartade Sam Raimis illustra karriär som regissör plus att det faktiskt var Bröderna Coens ingång i branschen, de jobbade som klippare. Evil Dead blev snabbt ryktbar och var en de filmer som fick epitetet ”video nasties”.

I Sverige var den länge totalförbjuden och när den väl kom ut var den så pass nedklippt att filmen i princip var obegriplig. Nu är tiden kommen för en ”ny vision” av filmen – det är alltså inte en regelrätt nyinspelning även om väldigt mycket känns igen. Reklamkampanjen innan har varit briljant – producenterna gick ut stort med att de hade tvingats klippa bort några av de värsta delarna. Och min första fundering är givetvis – exakt hur grova var dom klippen? För det är ju inte direkt så att det saknas ond bråd död i den här rullen. Faktum är att jag nog aldrig har sett så explicit våld på bio tidigare.

evil-dead-2013-review-top-10-horror-2

Skrämd kvinna

Lindman: Jag håller med dig till fullo. Det här är i särklass det blodigaste, råaste och mest våldsamma jag har sett på bio. Det finns ju verkligen inga gränser för hur många omfångsrika blodspyor, urin och lemlästade kroppsdelar, som sprutar likt Isländska gejsrar på crack man kan få in i en film på 90 minuter. Från ruta ett till det bittra slutet är det hejdlös slakt som gäller. Nej, inte riktigt. Ungefär 10 minuter nyttjas ju faktiskt till att presentera det komplexa persongalleriet vi nu skall få nöjet att följa. Låt se, vi har den smarta killen som turligt nog råkar vara rätt kunnig när gäller ockulta riter och uråldriga språk, tidernas mest välmående heroinist och den enda anledningen till att gruppen åkte ut till den där förbannade stugan från början, den snygga killen som är lite svår, givetvis med en perfekt tredagarsstubb och en blond flickvän som lyder varje hans vink och slutligen den där lite rediga, handlingskraftiga tjejen som dessutom kan ståta med basala sjukvårdskunskaper. Och just det, en hund finns det också. Det måste finnas en söt hund när Djävulens räligaste skapelser skall driva naiva ungdomar till vansinnets rand. En sak är i alla fall säker. Man vet direkt att när de öppnar dörren till det där gamla rucklet som ingen vettig människa skulle sätta sin fot i så kommer det här att bli riktigt jävla jobbigt.

Och du får rätta mig om jag har fel här Måns men visst lyser väl den där komiska delen med sin frånvaro? Nu var det ju ett tag sedan jag såg originalet men det var ju en slags skräckkomedi och även om våldet är vansinnigt överdrivet här så är det ändå blodigt allvar, i dubbel bemärkelse. Jag hittade aldrig den där berömda glimten i ögat. Hur kände du inför den rådande stämningen?

evil-dead-2013_136437121113

Krypande kvinna

Lindén: Helt klart saknas charmen och humorn från originalet. Jag minns den som ganska rolig – vilket kan ha varit humor av ofrivillig karaktär på grund av den låga budgeten, men även på grund av Sam Raimi som ju alltid levererar med glimten i ögat. Om med tanke på persongalleriet som du beskriver skulle man ju kunna ledas att tro att det satsat på de parodiska. Men så är det inte. Det här är rått och mörkt utan några som helst förmildrande omständigheter. Jag tycker dessvärre att de har förvaltat den ockulta undertonen ganska slappt. Boken som frigör de onda krafterna är förvisso central och blir någon form av instruktionsmanual för vad som ska hända. Illustrationerna redovisas i bild och sedan får vi se hur de förverkligas i filmen. Det är inte så spännande men oerhört välgjort.

Lyckosamt nog för ungdomarna rymmer den sedan länge övergivna stugan en imponerande arsenal av fullt fungerande verktyg. Det finns både spikpistol, elektrisk såg och givetvis den obligatoriska motorsågen. Alla kommer till användning på sätt som hade gjort Arge Snickaren fullständigt rasande. Så som vi har beskrivit filmen låter det ju som vilken random torture porn-film som helst, men jag tycker ändå att den höjer sig över mängden. Det är ett effektivt och skickligt filmhantverk och om man bortser från originalet (vilket man ju måste) så levererar den ju exakt vad den lovar.

evil-dead-redo001f-730x365

Blodig kille

Lindman: Lugn i stormen, jag värmer bara upp lite. Trots de, mer eller mindre ofrånkomliga klichéerna och genvägarna man har tagit i berättandet så är Evil Dead en unik upplevelse på vita duken för jag har svårt att se hur någon skall kunna bräcka det här under vår livstid, eller någonsin. Jag har helt enkelt svårt att se hur man skulle kunna trycka in mer besinningslöst våld, gränsen måste väl ändå var nådd här. Det skulle väl möjligen vara om någon vidareutvecklar 5D för att kunna erbjuda en bioupplevelse för alla sinnen. Att få sätta sig i den svävande stolen, överösas av hinkvis med blod, känna stanken av ruttet bränt kött och smaka på den där sura amputerade armen som långsamt trycks ner i strupen men tills dess så levererar Evil Dead, utan extra dimensioner en mardröm för mainstreampubliken, en erfarenhet lika obekväm som sandblästrad hud i solsken. Själv tycker jag dock att, trots ultravåldet så är det ändå just stämningen i filmen som berör mig mest. Ljussättningen, de knarrande ljuden från de gamla trägolven, det öronbedövande dånet från dörrar som smälls igen och det fasansfulla ljudet av glas som sprängs är en prövning för nerver. Våldet är välgjort och nära men någonstans går det ändå inflation i det hela och i slutet är det svårt att bli chockad längre.

Tyvärr tycker jag också att just slutet är ett litet antiklimax, kanske för att jag redan var mätt vid det laget men förmodligen mest på grund av alla korkade beslut som fattas. Standard i skräckfilmer men ibland var jag faktiskt genuint förbannad.

evil-dead-red-band-full-trailer

Kvinna i källare

Lindén: Är det faktum att de första bokstäverna i karaktärernas namn: David, Eric, Mia, Olivia and Natalie bildar ordet DEMON en av sakerna som gjorde dig förbannad? Jag läste någonstans att Diablo Cody (manusförfattare till Juno) putsade upp manuset en smula. En putsning som hon gärna hade fått göra mer noggrant för dialogen är bitvis men än lovligt debil. Förvisso inget man kanske bör hänga upp sig på när det kommer till genrefilm som denna, men ändå. Jag håller med dig – en viss utmattning infinner sig faktiskt i slutet. Regissören har ståtat med att han använde 70 000 gallons med fejkblod under inspelningen. Jämför det med originalets 300 gallons så får ni en bild av hur over the top den här filmen faktiskt är. Som du skriver – det här är en fullständigt unik bioupplevelse och just därför rekommenderar jag verkligen Evil Dead för alla som gillar skräckfilm. Övrig publikum gör bättre i att gå och se Star Trek Into Darkness i helgen istället.

Lindman: Intressant! Det tänkte jag faktiskt inte alls på. Nej, jag syftar snarare på valen vissa karaktärer gör i utsatta lägen. Det hindrar mig dock inte från att tycka att Evil Dead är lika nödvändig för den moderna skräckgenren som Crème de Cassis är för Kir. Det här är helt enkelt fruktansvärt bra!

Så fråga dig själv. Är du redo att kika in bakom helvetets glödheta portar? Har du nerver och magsäck av härdat stål? Svarar du ja så är det inget snack om saken, det här är right up your alley, det här är din film. Gå och se den innan det är försent!

Evil Dead har biopremiär 10 maj

• Fujim

Tycker det finns en fråga kvar att svara på, Varför ska jag se denna när jag kan slanga hem originalet som, om man läser er recension, verkar vara bättre?

• Lindman1

För det första, bioupplevelsen. Att sitta där och uppleva den här typen av överdrivet underhållningsvåld på en stor duk med ett rejält ljudsystem gör givetvis sitt. Dessutom är filmerna, precis som vi är inne på väldigt olika. Där originalet var en budgetrulle fullsmockad av mörk humor så är denna nyinspelning rejält påkostad och mer allvarlig. Men varför välja? Gillar du skräckfilmer så se båda säger jag!

• Hanna

Håller med er, tyckte den var väldigt vidrig. Men den var ändå helt okej!