Klassiker – Orka! Fascisten

Inlägg av Måns Lindén den 22 oktober 2013 i

Film Klassiker - Orka! Recensioner

Fascisten

Rom, 1938. Förföljd av en skräckupplevelse från barndomen lever Marcello i tron att han begått ett mord. För att undgå upptäckt har han sedan länge lärt sig att smälta in och följa de växlande samhällsnormerna. Nu som medlem av Mussolinis säkerhetspolis – redo att lydigt verkställa alla order. Även om det innebär att mörda en gammal god vän.

Fascisten sägs vara Bernardo Bertoluccis mest lättillgängliga film och högdjur som Coppola, Scorsese och Spielberg nämner den ofta som en stor inspirationskälla. Coppola blev så betuttad i filmen att han tvingade ner fotografen Vittorio Storaro till mörkrets hjärta i Filippinerna för att delta in den katastrofala produktionen av Apocalypse Now. Att kalla Fascisten en klassiker är alltså knappast en överdrift.

Filmen skildrar den italienska fascismens uppgång och fall genom huvudpersonen Marcello Clerici. Han brottas med skuldkänslor från barndomen – där ett homosexuellt möte mynnande ut i en katastrof. För att nå inre ro och kontroll dras han till fascismen. Han slukar ideologin med hull och hår. När han beger sig på bröllopsresa till Paris med sin generiska fru finner han det därför helt naturligt att kombinera resan med ett lönnmord på sin gamla filosofilärare. Läraren är en obekväm dissident och en sten i den fascistoida kängan som måste utplånas. Komplikationer uppstår när lärarens frun fattar tycker inte bara för Marcelo utan även hans fru.

Marcelo – mördaren

Fascisten skildrar sex, politik och våld på ett alldeles oemotståndligt sätt. Bertolucci är intresserad av fascismens dragningskraft och Marcelos outgrundliga uppsyn och agerande målar upp en svart bild. Han är en ihålig människa som helt saknar den moraliska resning och mod som fascisternas gärna framhåller som ideal. Filmen tjänar som en skrattspegel för en dekadent och förljugen ideologi. Visuellt är Fascisten helt fantastisk. Den barocka arkitekturen visas upp i all sin prakt och de mer intima scenerna är magiskt komponerade och färgkodade. Hantverket är mästerligt. Visst, omdömet sviktar några gånger för den gode Bertolucci. Några scener är en aning övertydliga i sin symbolik, men det övergripande temat om fascismens destruktivitet och dess motsägelsefulla anhängare berättas effektivt med hjälp av upphackad kronologi, bedövande vackert foto och strålande skådespeleri.

Fascisten finns på DVD