Flimmer – Recension

Inlägg av Ingrid Forsberg den 20 september 2012 i

Film GIFF2012 Recensioner

Recensionen publicerades ursprungligen den 6 februari 2012, i samband med att filmen visades på Göteborgs Filmfestival.

Regissören Patrik Eklund fick en Oscarsnominering för sin kortfilm Istället för Abrakadabra 2010. Nu långfilmsdebuterar han med Flimmer, en skruvad komedi i kontorsmiljö, som inte ser ut som någon annan svensk film jag sett.

Flimmer utspelar sig i lilla Backberga, där ortens stora företag, telecombolaget Unicom, har problem med att hänga med i utvecklingen. Nu ska de äntligen satsa på att modernisera företagets profil och göra en nylansering, men det verkar som nån saboterar deras telemaster. En elolycka som släcker ner hela stan inträffar, och den sätter igång en kedja av händelser och utvecklingar.
Vi ser en mängd kända ansikten i Flimmer – bland andra Kjell Bergqvist, Allan Svensson och Olle Sarri. Sissela Benn som blev känd för sin karaktär Filippa Bark spelar receptionist, Sven Wollter skymtar förbi som utredare på Arbetsmiljöverket, och Annika Hallin (som bland annat synts i Millenium-filmerna)gör en oväntad roll som elallergi-aktivist. Anki Larsson är jättebra som spindelfobisk lokalvårdare och Jacob Nordenson som bortkommne, halvmisslyckade tjänstemannen Kenneth som är dålig på datorer och stöper doftljus på fritiden. Faktum är att alla medverkande i filmen gör riktigt bra ifrån sig och känns ovanligt inspirerade på något sätt.

Kjell Bergqvist som chef med auktoritetsproblem och Jacob Nordenson som kärlekstörstande tjänsteman

Humorn i Flimmer utgår mycket från samma absurda kontorstillvaro som vi har sett i The Office och Office Space. Datorer krånglar, man blir utskälld av datateknikerna för att man inte gjort backup, kopiatorerna funkar aldrig, chefen har auktoritetsproblem, och så vidare. Lägg sedan ovanpå det en absurd skildring av militanta elallergiker. Det myllrar av komiska och träffsäkra detaljer, både när det gäller rekvisita, repliker och karaktärer (till exempel den väldigt roliga IT-praktikanten som vrålar ”noob” till Kenneth när han har kraschat sin dator). Det är över huvud taget tydligt att Patrik Eklund är en regissör med känsla för detaljer. Det gäller skådespeleri, kostym, rekvisita, ljudbild – allt har en personlig stil.

Som sagt skulle jag beskriva Flimmer som en skruvad komedi. Dock är ofta ett problem med just skruvade komedier att det liksom skruvas för långt och blir allt för överdrivet i slutändan. Även här tycker jag att storyn skruvas aningen för långt i slutet, men det är bara ett smärre problem eftersom filmen för övrigt är så bra. Viktigt är också att den mänskliga värmen och relationerna inte tappas bort på vägen.

Flimmer har biopremiär den 21 september

FLIMMER from Film&TV-Producenterna on Vimeo.