Förtrollad av Paris – Recension

Inlägg av Ingrid Forsberg den 5 april 2013 i

1068417-affiche-du-film-au-bout-du-conte-620x0-1

Förtrollad av Paris är franska Agnes Jaouis fjärde långfilm – den senaste var Det regnar alltid i Provence från 2008. Och precis som i sina tidigare filmer har hon skrivit manus tillsammans med sin man Jean-Pierre Bacri, och de båda spelar också två av huvudrollerna. Det är en historia om ett gäng människor som är sammankopplade på olika sätt, och deras jakt efter kärlek och meningen med livet, ni vet såna klassiska grejer.

24-åriga Laura drömmer om den stora kärleken och när Sandro på en fest uppenbarar sig precis som Laura sett i sin dröm, tror hon sig äntligen ha hittat sin drömprins. Men så dyker en annan charmör upp… Samtidigt har Sandros far fått sin dödsdag bestämd av en spådam och kan inte släppa tanken på det, och Lauras faster Marianne kämpar med att få verklighet och saga att gå ihop, både i vardagen och på hennes jobb som teaterlärare på en förskola.

Det handlar som sagt om en samling personer, det finns inte bara en huvudperson, och det tar rätt lång tid innan jag fattar hur alla hänger ihop, vem är egentligen förälder och syskon och barn till vem? Det blir onekligen lite förvirrande i början innan det har hamnat på plats, och det är  oklart var storyn är på väg. Det är lite så den här filmen är, den puttrar liksom på på sitt typiskt franska vis, med mycket prat och inte så mycket action. Samtidigt ligger det ett slags sagofilter över allt, en scen är en tydlig anspelning på Askungen, några karaktärer bor i något som liknar ett slott, det handlar om att hitta den äkta kärleken, att skilja mellan dröm och verklighet och så vidare. Tyvärr leder det inte riktigt någonstans.

förtrollad av paris2

Kolla vilka härligt sagoaktiga äpplen de äter

Men alltså. Vi måste snacka om titeln. Den fåniga svenska titeln, helt annorlunda än originalet (Au bout du conte – ungefär ”slutet på sagan”), och som felaktigt får en att associera till en film i stil med Woody Allens Midnatt i Paris. Att överhuvudtaget nämna stadsnamnet i titeln är missvisande, det kunde ju lika gärna utspela sig i någon annan stad. Men tydligen måste man nämna den geografiska hemvisten i titeln för att locka folk till franska och italienska filmer i Sverige, eller vadå?  Bara för att nämna några: Det regnar alltid i Provence, Kärlek på italienska, En italiensk familj på gränsen till sammanbrott, En lanthandel i Provence, Franska nerver, En bohem i Paris, Potiche – en fransk troféfru, En sydfransk affär, Möte i Toscana – alla filmer som i originaltiteln inte har någon som helst geografisk anknytning, men åh, vad pittoreskt det låter va!

Hur som helst är Förtrollad av Paris en bagatell som är lite underhållande för stunden, men som inte lämnar nåt större intryck. Se hellre Agnes Jaouis film Se mig från 2004, om du vill ha en mer intressant fransk pratfilm.

Förtrollad av Paris har biopremiär den 5 april

betyg2_5