Friends With Kids – Recension

Inlägg av Gästrecensent den 13 april 2012 i

Julie och Jason är bästa kompisar och delar lägenhet. Båda är mitt i karriären och har inte tid för förhållanden. Istället blir tillfälliga förbindelser med olika människor saken som proppar ihop kärlekshålet. Dom är också dom sista singlarna i kompisgänget. När deras vänner skaffar barn ser dom sina kompisars förhållanden drastiskt förändras. Kort sagt – saker blir inte lika roliga och dom en gång ”sköna”, ”spontana” och ”kärleksfulla” vännerna blir monster mot varandra när massa Damiens befolkar deras liv. Detta avskräcker inte Julie och Jason utan dom blir istället sugna på att själva skaffa barn. Men med vem? Ingen i New York är inte tillräckligt bra att bli förälder. De bestämmer sig därför för att själva skaffa barn. Tillsammans. Som kompisar. För några andra känslor finns inte mellan dom. Eller? Gör det?

En är såååååå söööööt. Gissa vem?

Jag går direkt till vad mitt problem med den här filmen är: Julie och Jason. Det finns inget jag gillar med dom. Han är grabbig och kall. Hon är puttinuttig och såååå sööööt. Kemin vi ska känna mellan dom existerar inte för mig överhuvudtaget. Eller såhär, den känns så konstruerad. Jag slutar bry mig innan jag börjat. Julie spelas av Jennifer Westfeldt som även skrivit och regisserat filmen. Det måste vara svårt att regissera sig själv och det märks. Det är inget större fel med manus egentligen, det har sina stunder och ibland känns igenkänningsfaktorn fantastisk. Kompisgänget är bra. Jon Hamm (som är Westfeldts man privat) är också lysande som Kristen Wiigs man och Maya Rudolph som domderande mamma har scener som man garanterat kommer se på youtube många regniga dagar. Men en film som får dig att vilja skippa huvudhistorien och bara vilja se scenerna med vännerna är inte en bra film. Det är nämligen som att äta en dyr middag på en fin restaurang men längta till milkshaken på Mcdonalds påvägen hem.

Friends with kids har premiär 13 april

Skrivet av Gästrecensent

Ibland tar vi in olika gästrecensenter. Just den här är skriven av en av dom.