The Future – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 25 november 2011 i

Hej! Vi är quirky

Handligen i The Future drivs framåt av en katts funderingar. Katten heter Paw Paw och det är regissören Miranda July själv som gör rösten, och med knarrig affektion får man höra kattens oro över att bli adopterad av Sophie (Miranda July) och Jason (Hamish Linklater), vilket är fullt förståeligt med tanke på att de är gnälliga narcissister med den lobotomerades livsgnista. Adoptionen är tänkt att vara ett uppvaknande för de tu och medan de väntar i 30 dagar på att katten ska bli frisk försöker de ta itu med sin livsleda vilket får oanade konsekvenser.

Kattens oro och tankar avspeglar sig i Sophie och Jasons handlingar, och med uttryckslösa miner staplar July & Co absurditeterna på hög men allt känns bara spekulativt, vimsigt och helt poänglöst. Filmen är en manifestation för yta före innehåll. Den är irriterande långsam och manuset är en enda lång räcka av krystade excentriciteter helt utan känslomässig bäring. Det är trist och navelskådande. Hade jag inte känt till Miranda July sen tidigare så hade jag trott att The Onion gått in för att göra en parodi på en indiefilm.

Vi blir nog ännu mer quirky om vi skaffar en katt

Filmen har en del inslag av magisk realism och det hade kanske fungerat med en kompetent regissör bakom kameran snarare än performanceartisten Miranda July. Som det är nu känns det abstrakta mer som ett desperat försök att dölja det faktum att det ekar absolut tomt. Det är blir liksom inte underfundigt bara för att det är udda.

Det är outhärdligt nästan hela vägen och efter 90 minuter känner jag mig helt dränerad på livslust. Om framtiden tillhör Miranda July känns döden faktiskt som en befrielse.

The Future har biopremiär den 25:e november