Strange Days – Oexklusiv efterhandstitt

Inlägg av Måns Lindén den 18 oktober 2014 i

Ralph festar som om det vore 1999

Innan Kathryn Bigelow vann en hel hög med Oscars för ”Hurt Locker” så var hon en förlorare. Hon var nämligen gift med James Cameron. Ni vet han som regisserade ”Piraya 2 – de flygande mördarna” och gjorde världens dyraste nyinspelning av ”Dansa med vargar”. När Kathryn äntligen tog sitt förnuft tillfånga och skilde sig från JC så fick hon utöver en säck med pengar även ett manus. Manuset hette ”Strange Days” och det gick under genrebeteckningen ”Cyberpunk Science Fiction”. Kom ihåg att detta var långt innan alla hade internet och William Gibson på fullt allvar sågs som en profet.

Filmen kom 1995 och utspelar sig i stenhårt och smutsigt Los Angeles år 1999. Staden är i uppror efter att polisen brutalt mördat en oskyldig svart hiphop-artist. Cameron sägs har varit inspirerad av Rodney King-misshandeln när han skrev. Ralph Fiennes spelar Lenny Nero, en före detta polis som blivit street hustler. Han köper och säljer ”upplevelser”, alltså minnen från människor som har spelats in på en typ av minidisc.  Minnena kopplas upp direkt mot hjärnan så att kunderna kan återuppleva händelser som om det vore deras egna. Ett avancerat opium för folket. När Lenny kommer över minnen av diverse brutala mord, en typ av snuff-filmer, så dras snaran åt. Det verkar som att det finns kopplingar till polisen och mordet på hiphop-artisten. Den paranoide Lenny lägger näsan i blöt och jakten är igång.

Filmen är en riktig adrenalinkick och skönt trashig i sitt uttryck. Det byggdes helt ny superavancerad kamerateknik för att kunna förverkliga Bigelows mörka framtidsdystopi. Enligt filmfotografen är 50-60 % av filmen inspelade med steadycam, eller annan typ av rörlig kamera, och det händer saker i bild hela tiden. Inledningssekvensen är en till synes obruten tagning med subjektiv kamera och ett filmhantverksmässigt mästerverk. LA känns dekadent och jävligt och storyn, som är helt osannolik, funkar faktiskt mot alla odds. Slutscenen som utspelar sig på nyårsafton 2000 är fantastiskt rafflande och kändes galet modern för sin tid.

Filmen kostade 42 miljoner dollar att göra och spelade in 9 miljoner dollar så Kathryn behöver allt stöd hon kan få. Se den.

Den brukar visas onsdagskvällar runt 03:35 på TV3 .