Gullivers Resor – Recension

Inlägg av Alexander Kantsjö den 18 februari 2011 i

Det är väl knappast någon hemlighet att Jack Black står för ganska fjantig och pubertal humor eller att han lätt kammar hem kronan för överspelarnas konung, men han har av någon outgrundlig anledning trots det ändå lyckats underhålla mig åtskilliga gånger. Han gjorde ett habilt jobb i ”Be Kind Rewind”, hans röst var klockren till Kung Fu-Pandan Po och han funkade absolut som Jeff Portnoy, en pastisch på just prutt-&-fis-komiker, i ”Tropic Thunder”. Nu ger han sig på att spela Jonathan Swifts gamla rollfigur Gulliver i en modern tappning av den klassiska historien om hans resor. Får Jack bevisa att han faktiskt kan mer än att bara fjanta runt, prata med halvskrikande röst och hitta på egna ord?

Vinnarna av "Årets mest ointressanta kärlekspar".

Slackern Gulliver (Jack Black) jobbar i postrummet på en resetidning och har för längesedan förlikat sig med att han aldrig kommer att uträtta storverk i sitt liv. Han har länge varit hemligt förälskad i resereportern Darcy (Amanda Peet) men aldrig vågat bjuda ut henne. När en nyanställd postarbetare snor åt sig Gullivers rättmätiga plats som postchef så känner sig Gulliver nödgad att förändra sitt liv. I ett försök att imponera på Darcy så åtar han sig ett uppdrag att utforska Bermuda Triangeln. Hans båt förliser och Gulliver vaknar upp på stranden till Lilliputtarnas Land, ett land där han är den största mannen.

Det här är katastrofalt dåligt! Rakt i genom. Från början till slut. Historien är så löst sammanhållen och dåligt berättad att Jonathan Swift borde återvända från de dödas rike och utfärda en horribel hämnd på samtliga inblandade. Jack Black är ohjälpligt förlorad i överdrivet minspel, konstiga poser och gällivarehäng. Hans kärlek till Darcy är så uselt gestaltad att man inte bryr sig det minsta om huruvida dom får varandra vilket dessutom gör att Gullivers incitament för att helt plötsligt lämna postrummets trygghet och ge sig ut på en potentiellt livsfarlig resa känns lika trovärdigt som Tomten. Amanda Peets Darcy är lika intetsägande och platt som ett tomt A4-ark och ändå är sannolikheten att hon skulle falla för Blacks Gulliver snäppet under noll.

"-Släpp mig! Jag måste ut ur den här filmen!"

Detsamma gäller även kärlekshistorien mellan Lilliputtarnas prinsessa Mary (Emily Blunt) och ofrälsen Horatio (Jason Segel), som även den misslyckas med att engagera det minsta. Prinsessan lyckas endast irritera mig med ett överdrivet Jane Austen-liknande våpigt sätt som säkert är menat att vara parodiskt men är det inte. Horatio är tafatt och oerfaren på ett lika enerverande sätt. Billy Connolly som Lilliputtarnas kung är även han tom och intetsägande, hans drottning ska vi inte tala om… för jag minns ärligt talat knappt att hon var där. Det känns som om skådespelarna själva är medvetna om att det suger och dom verkar bara spela enligt minsta motståndets lag. Regissören Rob Letterman, som ändå gjort de två sköna animerade filmerna ”Hajar som hajar” och ”Monsters Vs. Aliens”, tycks ha suttit och sovit vid monitorerna och han borde få regiförbud i några år som straff.

"-Va?! Är ni också fast i den här smörjan?"

Jag förstår att det här är tänkt som en familjefilm, en film som alla i familjen kan underhållas åt, men humorn i filmen är så plump och pinsam att jag hellre rekommenderar familjen att gå och se ”Åsa-Nisse”. Ja ni läste rätt; i min värld är den här filmen sämre än ”Åsa-Nisse”. Vad sägs om en scen där den jättelika Gulliver släcker en slottsbrand genom att… ja just det, lätta på trycket och dränka slottet, kungen och hans rådgivare i en kaskad av urin ackompanjerat av överdrivna äcklade utrop och miner från åskådarna? Eller smaka på en scen där Lilliputtarna, i ett försök att tillfångata Gulliver, drar ner hans byxor med änterhakar och blottar en hårig skåra för att sedan välta honom så att en av dom såklart fastnar i denna skåra. Eller när en jättelik robot utför ett alldeles för utdraget kalsongryck på Gulliver.  Humor i toppklass? Knappast.

Det enda som saknas är pålagda burkskratt och rolig ljudeffekt.

Man krafsar bara på ytan på allting och det fördjupas ingenting trots att det finns många trådar, alldeles för många trådar, som skulle kunnat bli någorlunda intressanta om man ansträngt sig lite att berätta dom ordentligt. Allting känns som en avfärdande axelryckning. Det bara puttrar historien på i en pensionärsliknande hastighet samtidigt som att man kör förbi allting i rasande fart… bättre än så kan jag inte beskriva det. När man i slutet faktiskt tror att man ska få sig en liten förklaring till varför det är krig mellan Lilliputtarna och deras grannar och kanske få en mumsig liten moralkaka på köpet så brister i stället Gulliver och Lilliputtarna ut i århundradets mest omotiverade musikalnummer (ja mer omotiverat än vårt musikalnummer i slutet på Kommissarie Späck) och ingen förklaring ges.

"-Här får du för att du övertalade mig att vara med i den här dyngan!".

Jag kände mig helt seriöst fattigare i själen efter att ha sett den här filmen, kan låta dramatiskt men jag blev så förfärad över att någon faktiskt bestämt sig för att ge det här projektet grönt ljus och skrapat ihop tillräckligt mycket pengar för alla visuella effekter och dessutom för att filma den i 3D, att ett så uppenbart uselt manus (som ändå har en stadigt litterär förlaga) har fått göras med så mycket pengar får det att blöda en smula i mitt hjärta. Så snälla läsare stöd inte detta spektakel med era biopengar! Gå i stället och stöd en svensk buskisfilm som faktiskt är snäppet bättre.

Gullivers resor har biopremiär 18:e februari

DN: 1 av 5 SvD: 3 av 5 Aftonbladet: 1 av 5 Expressen: 1 av 5

Trailer till Gulliver’s Travels [trailer 2] från rstvideos trailerarkiv.

Skrivet av Alexander Kantsjö

En cineastisk allätare som framförallt slukar genrefilm och Tv-serier. Tycker att Leonardo Di caprio är på tok för överskattad och har en förkärlek för udda karaktärer. Skriver manus och drömmer om att sätta genrefilm på den svenska filmkartan. Vattuman och en smula laktosintolerant.

• Ja kan inte annat än å hålla med, tyckte inte den här filmen va så jätte bra.

• ali_ab

den sämsta film film jag har sett på lääääänge att dom tog betalt 110kr för att visa den ,,,