Insidious – Recension

Inlägg av cpanov den 13 maj 2011 i

Det var längesen jag såg en skräckfilm på bio. Mest för att jag tycker att skräckfilm gör sig bäst i soffan, med en kudde nära till hands. Det var därför med skräckblandad förtjusning jag sjönk ner i biostolen. Redan under förtexterna försätts jag i en stämning som jag vanligtvis bara får när jag hittar ett brev signerat någon myndighet på dörrmattan.

Josh och Renai har precis flyttat in i ett stort hus tillsammans med sina tre barn när en av sönerna känner sig busig och nyfiken på att göra en liten utflykt till vinden. Detta trots att hans mamma sagt till honom att inte vara där själv. Naturligtvis är han med om en olycka (lyssna på mamma!) och hamnar i koma. Läkarna förklarar för familjen att koman den lilla sonen lider av är något dom aldrig sett förut. Alla hans vitala organ och hjärna funkar utmärkt, så varför han befinner sig i koma kan dom dessvärre inte svara på. När han några månader senare får komma hem för att vårdas av familjen startar helvetet.

Besvärad 1 och Besvärad 2.

Filmen är producerad av Oren Pell, regissören till ”Paranormal Activity” som naturligtvis kan sin – Paranormal activity. Första halvan av filmen är verkligen samma film, med skrikande bäbisar, saker som flyttar sig och ljud som inte borde komma från denna världen. Jag sitter på nålar och hoppar ofrivilligt till flera gånger. Filmens ljudbild är riktigt bra och jag imponeras av att man verkligen inte behöver en massa blod för att skrämmas. Som pappan i familjen ser vi Patrick Wilson (Angels in America, Little children). Han spelar i stort sett samma roll som han alltid får spela, tillknäppt, blek och nervös. Han bär filmen på sina tämligen besvärade axlar. Resten av casten är direkt till dvd-aktörer, men för den sakens skull inte alls dåliga, bara, ja ni vet, lagom.

"Fan. Sen mormor lånade min Cure-samling har hon blivit helt förändrad".

Insidious är bra. I en timme.

Sedan händer något som får mig att fundera på följande (utan att avslöja för mycket):

• Fanns det bara manus för en timme?
  • Vad säger George Lucas advokater?
  • Kostymören har en besvärlig relation till skinnrockar.

Det är synd för filmen kunde ha blivit en bra ”Paranormal Activity 3”. Istället börjar man gestikulera hej vilt, slänger in lite fars och kör av vägen fulltändigt. Jag funderar mycket på vad som hände med något som kunde blivit så bra. Jag har fortfarande inte kommit på anledningen.

En sak vet jag däremot med säkerhet när jag lämnar biografen. Jag kommer aldrig låta mitt ofödda barn tillbringa egentid på vinden.

Insidious har premiär 13 maj.

Trailer till Insidious från rstvideos trailerarkiv.