Interior. Leather Bar. – Recension

Inlägg av Jonas Derne den 9 augusti 2013 i

Interior-Leather-Bar

1980 hade filmen Cruising premiär med Al Pacino i huvudrollen. Han spelar där en polis som går undercover i New Yorks läderbögscen då en galen mördare dräper bögar med S & M-tortyr. Filmen var minst sagt kontroversiell på sin tid, och inte minst riktades skarp kritik från gay communityt som anklagade filmen för att vara homofobisk. Men materialet ansågs även lite för vågat för dåtidens moral, och 40 minuter klipptes bort och skall enligt ryktet förstörts.

Inspirerad av denna myt vill regissörerna James Franco (ja, han den kände) och Travis Mathews återskapa de censurerade scenerna. Resultatet blev en 60 minuters dramatiserad film i dokumentär stil namngiven Interior. Leather Bar. efter namnet på scenen i Cruisings manus.

interior-leather-bar-2

I rollen som polisen får Franco sin heterosexuelle skådespelarvän Val Lauren att ställa upp, om än motvilligt och inte så lite förskräckt. Han gillar inte filmidén, men han gillar Franco som han säger. Laurens bekant tycker han är tokig som hakar på ”Francos faggot project”. Här ligger antagligen det största motivet till att Franco/Mathews vill göra denna film. Att utmana straighta människor och få dem att konfronteras med ett för dem icke-normativt sexuellt beteende med målsättningen att homosexualitet skall bli mer accepterat. Men här ligger också en fara enligt Matthews då hans uppfattning är att bögar inte vill normaliseras, i alla fall inte för mycket, då det radikala och queera riskerar att suddas ut.

Men radikala är utan tvekan sexscenerna i Interior. Leather Bar. För det är riktigt, osimulerad bögsex som spelas in, och kukar står till höger och vänster. Det är läder, koppel, nitade kalsonger och inoljade kroppar. Några av skådespelarna är gay, och uppenbarligen tillräckligt bekväma för att kunna leverera på film. Åtminstone två är ett par på riktigt så häpnadsväckande promiskuöst är det inte. Inte i mina ögon i alla fall, men jag misstänker att inte precis alla har lika liberal syn. Bland de heterosexuella i filmteamet råder närmast panik stundtals, i synnerhet verkar Lauren vilja implodera på stället ibland. Men rädslan tyglas och projektet går i mål.

interior-leather-bar-3

Franco och Mathews har mycket goda intentioner med denna film. Som de säger vill de att den onda och våldsamma platsen från 1980 skall bytas ut mot en vacker, kärleksfull sådan. De vill utmana Hollywoods mainstream-produktioner, göra något originellt och tankeväckande. De vill utforska människors förhållande till obekväma situationer, och ifrågasätta varför folk reagerar på ett visst sätt. Det lyckas Interior. Leather Bar. väldigt bra med.

Skrivet av Jonas Derne

Synthare och Arsenal-fan som bygger webbar till vardags. Föredrar intresseväckande dialog före explosioner, och gäspar vanligtvis när det blir för mycket action såvida det inte sker i rymden. Tycker Totoro är det gulligaste djuret som någonsin fångats på film.

Fler inlägg av Maila Jonas Derne