Jodorowsky’s Dune – Recension

Inlägg av Ingrid Forsberg den 29 januari 2014 i

jodorowskys-dune

Den chilenske kultregissören Alejando Jodorowsky har gjort bisarra, surrealistiska filmer som El Topo och Santa Sangre. 1975 ville han göra en filmatisering av Frank Herberts roman Dune, och satte igång ett av filmhistoriens mest fantastiska projekt. Jodorowsky’s Dune är filmen om filmen som aldrig blev, men som kunde ha varit ett av de mest banbrytande science fiction-äventyren genom tiderna. Det är i känslan man får när man ser Frank Pavichs dokumentär.

Filmen blev alltså aldrig gjord, men ändå känns den så levande i dokumentären. Främst av två anledningar: att den fantastiske Alejandro Jodorowsky, nu 84 år, själv berättar historien om filmprojektet med sån extrem inlevelse och entusiasm (och lätt galenskap) och för att det konstnärliga arbetet inför filmen var så otroligt välgjort och detaljerat att det finns de mest fantastiska illustrationer och bildmanus att använda sig av och animera i dokumentären. Jodorowsky är inte direkt en konventionell regissör, och arbetade således inte heller på det mest konventionella viset. Här bestämde han sig för vilka han ville ha som skådespelare, kanske inte främst för deras skådespelartalanger utan för att de helt enkelt enligt honom passade så perfekt i rollerna. Således skulle han exempelvis ha Salvador Dalí i rollen som den galne kejsaren och en matmissbrukande Orson Welles i rollen som den smällfete onde baronen.

Alejandro Jodorowsky  kallade sina medarbetare för ”spiritual warriors” och för att skapa världen i Dune anlitade han konstnärer och illustratörer som de flesta inte hade arbetat med film tidigare. Och en av de fascinerande upptäckterna med den här dokumentären är hur viktiga flera av de inblandade i Dune-projektet faktiskt blev för senare filmklassiker, då främst science fiction. Mannen som skulle ansvara för specialeffekterna i Dune, Dan O’Bannon, skrev några år senare manuset till Alien, och den mycket specielle schweiziske konstnären Giger, som anlitades för att designa de onda varelsernas värld i Dune, blev senare världsberömd genom att skapa själva Alien-monstret. Bara för att nämna några exempel.

Jodorowsky’s Dune är ett fantastiskt exempel på en filmdokumentär som verkligen använder sig av mediet på bästa vis och berättar en fantastisk historia på ett kreativt och fascinerande sätt. Jag rekommenderar alla som är filmintresserade att försöka leta upp denna pärla till dokumentär.

Jodorowsky’s Dune visas just nu på Göteborgs filmfestival