Läsarrecension – The Double

Inlägg av Måns Lindman den 24 september 2014 i

Double1

År 2010 säkerställde Jesse Eisenberg att de sista procenten av jordens befolkning som ännu inte hade hört talas om världens största sociala nätverk för kattvideos och offentlig förnedring nu fick chansen att ta del av detta tjugohundratalsunderverk. Filmen om ”Fejjan”, The Social Network var en succé både bland publik och kritiker och Jesse badade i lovord. Sedan dess har unge Herr Eisenbergs pikanta andningsorgan fått en stadigt ökande fanskara och nu irrar han åter omkring på filmduken, denna gång som den lätt desillusionerade och depraverade Simon James i Richard Ayoades psykologiska dramathriller The Double.

Simon säger att hans liv i mörker också är ett liv. Simon säger att han också är en levande människa med tankar och känslor. Simon säger att trots att han likt trädockan Pinocchio inte känner sig som en riktig pojke så finns han. Men när man inte vågar ta rollen som huvudperson i sitt eget liv, finns det då risk att någon annan stjäl den?

Double2

Vem är du, vem är jag?

För de flesta av oss nordbor är hösten en repetitiv och mörk ofrivillighetsfas med alldeles för lite hångel och få spontana löneförhöjningar. Till stackars Simons förtret är detta dock en fast konstant i den sinistra vardag han lever i. Chefen på det statliga verk med manisk fäbless för siffror och statistik där han arbetar vet inte ens vem Simon är eller hur länge han faktiskt arbetat där. Hans mor rosslar sig igenom livets sista andetag på ett hutlöst dyrt äldreboende med Caremastandard och den vackra flickan i kopieringsrummet (Mia Wasikowska) på Simons dunkla arbetsplats är inte medveten om den enorma våg av känslor som varje sekund tillsammans med henne river fram och tillbaka i hans bröst. Innerst inne vet Simon dock att allt går att förändra och att lösningen på alla hans problem finns inom honom själv. Det finns bara ett problem: Allt detta har redan Simons identiska dubbelgångare hunnit före honom med – och nu tar han obemärkt från omvärlden över Simons liv i detalj.

The Double utgör ett av mitt livs topp tio mest frustrerande mindfucks. Mitt psyke ger gradvis upp under filmens gång och låter den lilla slatt av lycka som en gång fanns sakta förfalla. Det är inte utan att min hud knottrar sig likt skinnet på en dagsfärsk kronfågelkyckling rakt från kyldisken. Obehaget marinerar kropp och sinne tills bara en tjock klump av olust finns kvar för att stanna. Känslan av att salongens alla besökare obemärkt gaddat ihop sig för att långsamt frysa ut och sönder mig är där för att stanna och den skär nu igenom all min sans och mitt normalt sett rationella tänkande som en het kniv genom smör. Allt jag undrar är vem fan är jag, och VAD ÄR DET EGENTLIGEN SOM FUCKING HÄNDER I DEN HÄR FÖRBANNADE FILMEN.

Double3

På dejt and It’s on like Donkey Kong!

Så vad kan då vara bra att tänka på innan du pressar ner dig i biofåtöljen för den en och en halv timmes stund av stark olust och melankoli som denna film ändå uppbringar?

–          Det här är ingen rulle för stämningsfullt förstahångel. Det finns snarare en risk att ni redan nu hamnar i det-har-gått-ett-år-och-vem-fan-är-egentligen-du –svackan.

–          Du bör lämna din självmordsbenägne kamrat utanför om du faktiskt tycker om hen och gärna ser att ni delar någon annan rulle någon gång i framtiden.

–          Ha inte bråttom någonstans efteråt. Du kommer nämligen att vara tvungen att omgående ta dig hem för att trösttitta på fyra säsonger av Vänner eller något annat livsbejakande.

–          Gillar du inte ett mindfuck så hårt att du kommer känna dig naken, rädd och exposed så bör du överhuvudtaget inte ens se trailern.

Double4

Jag tar samma som jag, tack!

Något positivt då för dig som ska agera sällskap till din självtitulerade mindfuckjunkie till polare som valt att ni ska se denna film? Ptja, Eisenberg är i vanlig ordning spot on med att gestalta en karaktär som helt saknar självkänsla och social kompetens. Mia Wasikowska är fängslande emotionellt engagerad i rollen som den mystiska och änglalika kollegan Hannah och får på så vis många av Hollywoods kvinnliga skådespelerskor att framstå som lika spännande som en hög med kött i jämförelse. Och är du helt enkelt trött på att lämna ett filmäventyr med en känsla av lätthet och glädje i bröstet så kan jag lova dig att den känslan inte kommer att infinna sig här.

Sammanfattningsvis är detta en rulle för dig som känner för att ifrågasätta det mesta du vet om en stadig och lätthanterlig story och som ärligt talat inte har så mycket annat än en filmhandling att fnula på de närmaste dagarna framöver. Och som min kamrat uttryckte sig när vi besegrade lämnade salongen: ett mindfuck är också ett fuck.

Läsarrecensent: Marielle Hagblad

The Double har svensk biopremiär den 19 september

betyg3_5