Maktens Män – Recension

Inlägg av Christian Eklöw den 4 november 2011 i

Världens bästa skådespelare och världens bästa regissör?

George Clooney spelar guvenören Mike Morris som är mitt uppe i ett valkampanj för att nå presidentnomineringen men den här filmen handlar inte om honom. Den handlar om personerna bakom en valkampanj och det är väldigt uppfriskande att se.

George Clooney gjorde sin regi debut med den underbara Confessions of a dangerous mind. Trots att jag tycker Clooney är en ganska bra skådespelare så började jag redan då längta efter att han skulle bli regissör på heltid och det gör jag ännu mer efter Maktens Män.

Nog om Clooney. Det här är Ryan Goslings film. Gosling spelar Stephen Meyers som är hjärnan bakom Morris (Clooney) Kampanj. Vi får följa honom ner i det skitiga spelet som pågår för att vinna röster. Ryan Gosling leverar som vanligt nu för tiden och han är inte ensam om det. Phillip Seymour Hoffman, Paul Giamatti, Evan Rachel Wood och Marisa Tomei fyller ut ensamblen med bravur. Skådespeleriet är helt enkelt på toppnivå. Har det något med regissören Clooney att göra? Vem som helst kan väl regissera dessa skådisar? Det är till en stor del Clooneys förtjänst. Visst är detta riktigt bra skådespelare men utan en riktigt bra regissör så så är det svårt att inte en sån här  proffsensamble spretar och det gör det verkligen inte här. Jag måste säga att personregin är fantastisk.

Själva filmen då. Visst det är ingen nyskapande historia och det skulle faktiskt kunna bli riktigt tråkigt men det blir det inte. På grund av två saker blir den här filmen mer än en uppvisning i skådespeleri. Ett: Den visar historien från ett håll som vi inte är vana att se den. Det kan tyckas enkelt och det kanske det är men det gör filmen intressant trots sin banala historia. Två: När jag har börjat vänja mig vid det fantastiska skådespeleriet och jag börjar känna en viss tristess tar filmen en ny vändning. Exakt på rätt ställe. Det enda jag har att klaga på är att Stephen Meyers (Ryan Gosling) karaktärsutveckling inte känns helt trovärdig och det stoppar mig från att ge ett riktigt topppbetyg.

Jag längtar efter den dagen George Clooney tycker det är roligare att regissera än att skådespela. Då kommer nog hans första fempoängare.

Maktens Män har biopremiär den 4:e november

Skrivet av Christian Eklöw

Wannabe rockstjärna som älskar amerikansk independent och blir uttråkad av actionrullar. Önskar att jag hade fått regissera Knubbigt regn.

• Christopher

Clooney är väldigt suverän skådis. Han suddar verkligen ut sin egen personlighet och ändrar dialekt och röst,kroppspråk och blick.Han är en riktig Benicio Del Toro.Jag…skoja bara,karln är hemsk framför kameran.Även fast många ofta är har sin filmpersona och inte försvinner in i karaktärerna alá Benicio eller Jeffrey Wright(som borde fått mer utrymme här)så häpnar man över t.ex Oscarnommen för Michael Clayton. Här gör han ett bra jobb bakom och duger framför. Inget nytt eller fräscht men berättat med kraft och säkerhet.3.5/5 och nommas nog för Film,manus,klippning,musik och huvudroll.