Men In Black 3 – Recension

Inlägg av Alexander Kantsjö den 22 maj 2012 i

Det är nu tio år sedan Tommy Lee Jones och Will Smith drog på sig dom svarta kostymerna och räddade jorden från universums avskum. När vi sist såg dom så var det i ett ganska mediokert och effektsökande spektakel som saknade allt det som gjorde den första filmen så bra. Det var fem år mellan första och andra filmen, tio mellan den här och den andra… kan dom extra fem åren varit värt det?

Efter en utstuderad flykt från ett hårt bevakat fängelse på månen ger sig superskurken Boris The Animal ut för att hämnas på mannen som satte honom bakom galler, ingen mindre än Agent K (Tommy Lee Jones). Efter en serie händelser försvinner Agent K spårlöst och den enda som tycks minnas honom är hans kollega Agent J (Will Smith) som blir tvungen att resa tillbaka till 1969 för att rädda livet på sin vän och kollega.

Beauty and The Beast... with big guns and some cleavage.

Will Smith och Tommy Lee Jones kostymklädda karaktärer har väl numera blivit mer eller mindre ikoniska och den rappkäftade J och den minst sagt stenfejsade K funkade toppen som radarpar i den första filmen och var typ den enda behållningen i den andra. I MiB 3 så är deras relation mer eller mindre oförändrad och även om det funkar så känns det en smula konstigt. Dom har jobbat ihop i 15 år och K är precis lika stel och tillsluten som tidigare, om inte till och med  ännu mer. Det känns som om man tryckt till Tommy Lee Jones karaktär ytterligare endast för att vissa storyelement ska fungera bättre vilket blir en aning krystat. Lite av K’s bakgrundshistoria som vi fått presenterats tidigare tycks också ha ”glömts” bort till förmån för andra små bihandlingar.

"-Jaha, men du har i alla fall ingen sån här penna... den kan skriva under vattnet OCH i rymden!"

Förutom dom här missarna så är MiB 3 en väldigt underhållande film med bra driv och tillräckligt med action för att det aldrig ska bli tråkigt även om det ibland blir en mer tuffande framåt rörelse. Den tickande klockan känns heller aldrig riktigt närvarande förrän precis framåt upplösningen, så spänningen blir lite lidande men det vägs upp rätt bra av humor och action. Historien får sig några sköna temporalvändningar och alla trådar knyts ihop snyggt på slutet. Det som man faktiskt aldrig får någon riktig förklaring till är dock varför J tycks vara den enda som minns J efter hans försvinnande.

"-OCH den har en ficklampa! Ha!"

Will Smith spelar som vanligt Will Smith som slänger ur sig verbala lustigheter till höger och vänster och får sina smått koleriska utspel då och då. Så gillar man Will Smith så gillar man det här också helt enkelt. Tommy Lee Jones, som inte får så mycket duktid den här gången, spelar Tommy Lee Jones som är butter och stel med söderdialekt. Jemaine Clement, som säker många av er känner igen som ena hälften av Flight of The Concords, gör absolut en underhållande roll som Boris men han känns aldrig riktigt så farlig och hotfull som det sägs att han ska vara. Den som briljerar mest är Josh Brolin som den unga Agent K. Han sätter Lees manér och speltstil klockrent samtidigt som han skänker sin egen touch till karaktären, han skänker en tyngd och övertygelse till filmen. Ett bevis på stor skådespelartalang även i en sån här tuggummirulle.

"-Jag skiter i din jäkla penna..."

Dom visuella effekterna är top-notch och hjälper till att sälja helheten på ett naturligt sätt, dom får även hjälp av att filmen visas i 3D. Jag har nu sett ganska många 3D-filmer och har bara funnit tekniken befogad i enstaka fall och MiB 3 är faktiskt ett av dom. Actionscenerna känns ordentligt ”in your face” och jag fick faktiskt svindel på riktigt när Agent J tar sig upp i en skyskrapa för att göra sitt tidshopp. Det märks att Sonnenfeld och VFX-teamet varit väl medvetna om att filmen skulle visas i 3D. En stor eloge också ges till produktionsdesignen som fångat 60-talets look även på rymdvarelserna och deras attiraljer på ett roligt och logiskt sätt. Så som människornas bild av utomjordingar såg ut då, så såg dom såklart ut.

MIB HQ - Anno 1969

Visst lider MiB 3 av sina små brister, framförallt när det kommer till trilogikonsekvens, men manuset är tillräckligt välsvarvat för att hålla hela vägen i en fartfylld och rolig matinérulle. Det är ingen världsomvälvande upplevelse men är du ute efter ren och skär underhållning som lämnar dig med ett flin på läpparna och en skön bubblande känsla i magen så är MiB3 filmen för dig. Gillade du dessutom föregångarna så är den ett måste!

Men In Black 3 har svensk biopremiär 23 maj 2012

Skrivet av Alexander Kantsjö

En cineastisk allätare som framförallt slukar genrefilm och Tv-serier. Tycker att Leonardo Di caprio är på tok för överskattad och har en förkärlek för udda karaktärer. Skriver manus och drömmer om att sätta genrefilm på den svenska filmkartan. Vattuman och en smula laktosintolerant.