Metallica: Through the Never – Recension

Inlägg av Måns Lindman den 3 oktober 2013 i

Metallica1

Skymningen har precis fallit över Edmonton och horisonten är nattsvart men den kanadensiska miljonstaden är full av ljus och förväntan. En mäktig inflygning tar oss till Rexall Place, hemmaarena för Edmonton Oilers men den här gången skall det inte liras hockey. Nej, i kväll står världens största metalband för underhållningen.

line-up:

James Hetfield – Sång, gitarr och growl
Lars Ulrich – Dubbla baskaggar
Kirk Hammet – Gitarr och moppemustasch
Robert Trujillo – Bas och headbanging

Through the Never är en visuell saga berättad till tonerna av Metallicas musik från de senaste tre årtiondena. Vi får följa Trip, en ung roddare spelad av Dane DeHaan (Chronicle). Han har ett uppdrag, hitta en av bandets lastbilar som fått soppatorsk någonstans i stan och se till att den kommer fram till spelningen. Ett till synes enkelt uppdrag men vår unga hjälte möter svårt motstånd i både döden till häst och en arg lynchmobb när han tvingas vandra de öde gatorna i Edmonton i sin metaltisha, svarta hoodie och skinnpaj. Som moraliskt stöd har han en liten tygmaskot i hängsnara.
Egentligen hade Trip såklart velat stanna kvar och se bandet spela skjortan av publiken men arbete går som bekant före nöje.

På den enorma scenen har Metallica precis börjat värma upp publiken med en gammal thrashklassiker, Creeping Death och sätter därmed ned den motorcykelboots-beklädda foten direkt. Det kommer att bli en hård natt. Hammet och Hetfields synkade gitarrspel i introt får håren att resa sig på armarna och den första akten på dryga sex minuter ger mersmak. När man sedan följer upp med  personliga favoriten For Whom the Bell Tolls från samma platta är det eufori som står på agendan.
En elektrisk stol sänks ned från taket och visst river gubbarna även av titelspåret, Ride the Lightning. Lars Ulrich misshandlar trumskinnet i ett furiöst tempo och Hetfield står så där bredbent som bara han kan när han vrålar fram sitt budskap om mannen som skall avrättas och vita blixtar dränker scenen i ljus.

Metallica2

Metallica

Under en och en halv timme bränner Metallica av brottarhits som Nothing Else Matters och Enter Sandman, allsångsfavoriter som The Memory Remains och stenhårda käftsmällar som Fuel och Cyanide och inte en enda gång sviktar det. Metallicas musikkarriär har visserligen innehållit ett par dikeskörningar men när det är konsert då funkar i princip hela repertoaren. Något som förmodligen kan förklaras med intensiteten, inlevelsen och den musikaliska skickligheten hos samtliga medlemmar. När upplevelsen dessutom levereras i det här formatet så är det svårt att inte imponeras.

Metallica jubilerar i år och har under trettioen hårda år både hunnit tokknarka, supa halvt ihjäl sig och det långa livet på turné har kantats av interna stridigheter som varit nära att splittra bandet flera gånger om. Men grabbarna reste sig på nio, slog sina tatuerade knogar i bordet och bestämde sig för att skippa sex and drugs men behålla rock ‘n’ roll. I alla fall om man får tro bandet som i en intervju har sagt att man lagt ner alla berusningsmedel och då alla är lyckligt gifta har man också slutat ligga med groupies men jag låter det vara osagt och konstaterar istället att medlemmarna numera både ser friska och pigga ut på scen, där vissa kanske till och med ser lite väl välmående ut bakom sina slagverk.

Metallica3

Nu kör vi så det ryker!

Through the Never är tre filmer i en. Det är en mini-horror-fantasy-adventure och en dokumentär men mest av allt är det givetvis en livekonsert. En upplevelse som levereras i 3D och det är väl det här man skall använda tekniken till. Här tillför den verkligen något och med hjälp av feta dollarsedlar och avancerad datorteknik blandar regissören Nimród Antal riktigt scenbygge med häftiga effekter som i sina bästa stunder faktiskt ger låtarna extra kraft. Bra exempel på detta är när man bygger upp en gigantisk ”Fru Justitia” mitt under And Justice for All eller kulregnet i One. Tack vare 3D-tekniken känns det verkligen som att man är där på plats och man kan riktigt känna bandets svett genom långkörare som Master of Puppets.

”This is what it sounds like in our garage” vrålar James Hetfield så att saliven sprutar när bandet lirat med sådant tryck att strömmen till slut har gått och trycker av en grym version av Hit the Lights från debutalbumet Kill ‘em All på enkel reservutrustning.

Hur går det för Trip då? Jo då han kämpar på. Det är Trip mot världen men om sanningen skall fram är den här Beavis & Butthead-doftande berättelsen egentligen rätt töntig och dessutom fyller den ingen större funktion då man egentligen inte får svar på någonting. Visst, den är som sagt var snygg och den stör inte. Överlämningen mellan bandet och Trip sker sömlöst och ibland påverkar hans val också scenshowen så jag tycker väl trots allt att idén ändå håller. Men det är ju inte för DeHaan man går och ser Through the Never. Nej, köper man en biljett för att gå och se Metallica for one night only så gillar man musiken och gör man det så är det här riktigt jävla håll-käften-bra. Det är en blytung urladdning av världens största metalband och när man ser publikhavet röja och sjunga med i refrängerna så känns det ju inte särskilt hårdrock att sitta bekvämt tillbakalutad i en mjuk fåtölj i en luftkonditionerad biograf med 3D-brillor på snoken men det kan jag leva med en kväll som denna.

Metallica: Through the Never visas på utvalda biografer 7 oktober

• Richard Jansson

Hej!