Before Midnight – Recension

Inlägg av Ingrid Forsberg den 19 september 2013 i

Before-Midnight-fea

Nu är den alltså här, den kanske sista filmen om Jesse och Celine. Vi har träffat dem förut, och vi är många som har väntat på att få träffa dem igen. Först  sågs vi 1995 när Jesse och Celine träffades på ett tåg och bestämde sig för att spendera natten tillsammans i Wien (Before sunrise), och sen nio år senare när de äntligen träffas igen och spenderar en dag tillsammans i Paris (Before sunset). Två filmer som blev klassiker i all sin enkelhet, som ett slags mästarprov på pratfilmer med givande, spirituella samtal och fantastisk kemi mellan karaktärerna. I slutet på Before sunset var det fortfarande oklart vad som skulle hända efter den dagen, Jesse hade familj i Usa och Celine en pojkvän i Paris. Men den där kärlekshistorien var ju så stark så det kändes oundvikligt att tråden skulle plockas upp igen.

Och svaret kommer såklart med en gång i Before Midnight , när vi möter dem tillsammans, med ett par tvillingdöttrar i baksätet på sommarvistelse i Grekland.  Åter igen utspelas filmen under en dag, den sista dagen på sommaren innan de ska åka tillbaka till Paris igen.

before

Det är några saker som skiljer den här filmen från de tidigare. Det tydligaste är att det faktiskt finns flera biroller med här, som inte bara är som statister. Det är fortfarande mest Jesse och Céline och deras samtal, men den här gången befinner de sig också i sammanhang med flera andra personer. Nu har också deras liv pågått hela tiden sedan förra filmen, vilket såklart ger Before Midnight en lite annan karaktär än föregångarna. Och så har den onekligen mer svärta än de tidigare filmerna.

Om de första två filmerna handlade om att knyta an, att få den där speciella kontakten och sen återfå den igen, så handlar det i Before Midnight snarare om det som den här speciella kontakten senare kan resultera i – en känsla av att känna sig bunden och instängd i det liv och förhållande som man har, även om man faktiskt fick sitt livs kärlek.

Jag såg Before Midnight alldeles efter att jag såg om de första filmerna, och det kände lite jobbigt att slängas rakt från den bitterljuvt romantiska stämningen till det här mer diskbänksrealistiska dramat. För nu har de varit ett par i nio år, är i fyrtioårsåldern och har barn, och konflikterna är närmare. För det är väl oundvikligt, eller? Kanske är jag naiv, men jag kan inte låta bli att tänka att det känns lite sorgligt att det är så det måste bli. Men det är ju också det som så att säga ger den där extra realismen till filmen. Allt kan ju inte vara romantiskt i vackra europeiska miljöer hela tiden.

before2

Precis som tidigare är det ett strålande skådespeleri från Ethan Hawke och Julie Delpy, det finns inte ett ögonblick som jag inte tror på deras karaktärer. Även om det finns mer friktion mellan dem nu finns fortfarande värmen och humorn kvar som man känner igen sen tidigare. Julie Delpy är en av mina favoritskådisar, men det är också väldigt tydligt här hur bra Ethan Hawke verkligen är när han är med i rätt filmer. Och det är ju också fint att skådisarna själva blivit så involverade i det projektet, och skrivit manus till Before sunset och Before midnight tillsammans med regissören Richard Linklater.

Den lite sorgkantade känslan som dröjer sig kvar efter att jag sett den avslutande delen i Before-trilogin är att det här är en kärlekshistoria, inte en saga. Och i en kärlekshistoria är det inte bara magi och öde och slump, utan också massa arbete och val och kompromisser.

Before Midnight har premiär den 20 september

• Johan

Har verkligen någon sagt att det är den definitivt avslutande delen? Jag har mer hört att de (Linklater, Hawke, Delpy) håller dörrarna öppna för att kanske helt enkelt följa upp denna relation var 9:e år… Jag ser i alla fall glaset som halvfullt och hoppas på att se var de befinner sig i livet år 2022 🙂 Fantastisk filmserie (inte filmtrilogi)!

• Måns Lindén

Richard Linklater sa i en intervju häromdagen att dörren absolut inte är stängd, däremot känner alla inblandade att de nu måste ta en paus från Jess och Celine i 6-7 år. Jag hoppas verkligen att vi får följa deras liv fram till de dör. Håller med dig – helt sensationellt bra filmer!

• Torbjörn Nilsson

Till skillnad från dej, blev jag jätteglad att jag kunde se tredje filmen samma dag som jag sett tvåan för första gången. Härligt att de fått varann!

• IngridForsberg