Moneyball – Recension

Inlägg av Christian Eklöw den 9 december 2011 i

Kanske snyggaste bilden i filmen

Moneyball bygger på en sann historia om det misslyckade basebollproffset Billy Beane (Brad Pitt) som tar hjälp av en ekonomistudent för att revolutionera sporten. De får tillsammans för sig att de kan bygga ett vinnande lag endast baserat på statistik. Självklart är Oakland Athletics de fattiga underdogsen som inte har råd med de stora stjärnorna och då finns det ju genast en historia för amerikanerna att göra film på.

Jag älskar sport och sportfilmer, dock så har baseboll aldrig fångat mitt intresse, men det gör inte så mycket. Moneyball kretsar hela tiden runt baseball men det handlar ändå i grund och botten om människor som kämpar mot det omöjliga och bara fortsätter att dunka huvudet i vägg efter vägg.

Steven Zaillian (The girl with the dragon tattoo) och Aaron Sorkin (The Social Network) står för manuset och vi får riktigt bra skriven dialog men manuset lyfter aldrig riktigt. Det finns en del scener som är gripande och det är lite småkul här och där men det tar aldrig fart. Regissören Bennett Miller (Capote) verkar ha specialicerat sig på filmer om verkliga personer och han är en duktigt regissör, men det oväntade uteblir. Det känns som det putsats till perfektion och det gör att passionen får ta stryk.

Trots det är Moneyball en  gedigen film. Fotot briljerar stundtals och Jonah Hill är riktigt bra. Brad Pitt är en helt okej skådis och gör bra ifrån sig här. När en av de stora skådespelarna ska porträttera en verklig person tränar de naturligtvis och försöker få till exakt samma dialekt och talsätt som den personen. Det ligger Brad Pitt lite i fatet. Han blir aldrig Billy Beane utan han spelar hela tiden Billy Beane. Det bidrar till att filmen inte helt och hållet fängslar trots och många beståndsdelar är av hög klass.

Ett extra litet plus för scenerna mellan Brad Pitt och Kerris Dorsey (Dottern).

Biopremiär 9 December

Skrivet av Christian Eklöw