Monsters of Film: Open Windows

Inlägg av Måns Lindén den 11 oktober 2014 i

Film Monsters of Film Recensioner

openwindowsfeatured-670x321

Open Windows

Elijah Wood spelar Nick Chambers som driver en webbplats för skådespelerskan Jill Goddard (Sasha Grey). Han har vunnit en tävling: en middag med Jill! Så han åker till Fantastic Fest i Austin och sitter och väntar på hotellrummet inför middagen. Efter ett tag ringer en man som kallar sig Chord som påstår sig vara en del av Jills PR-crew. Chord berättar för Nick att middagen tyvärr är inställd eftersom Jill är lynnig och sjukt jobbig att ha att göra med. Men som plåster på såren erbjuder sig Chord att skicka en liten drivrutin till Nicks dator som gör att han kan hacka sig in i Jills mobil och dator och fjärraktivera kamerorna på båda enheterna. Nick skulle då få en unik insyn i hennes privatliv vilket han naturligtvis inte kan tacka nej till. Men tämligen snabbt visar det sig att Chord har en dold agenda.

Open Windows utspelar sig helt och hållet på Nicks laptop och titeln anspelar alltså på det som Nick ser framför sig. Ibland ser vi hela skrivbordet och simultana skeenden och ibland går kameran in på bara ett fönster. Det är ett formexperiment som funkar eftersom det ligger helt i linje med de ämnen som filmen behandlar: teknikskräck, hackingskandaler och dataintegritet. Nick går från att vara en ofrivillig voyeur till att aktivt styra Jills handlingar och han flyttar hela tiden fram gränserna. Till slut tappar han kontrollen. Både över sig själv och sina egna handlingar. Filmen spinner en komplex historia om den potentiella tragedi vårt teknikberoende kan förorsaka. Vi är, vare sig vi vill eller inte, väldigt sårbara och det lyckas Open Windows förmedla på ett trovärdigt sätt.

I sista akten blir filmen mer än lovligt skruvad och jag är inte helt säker på hur allt hänger ihop. Om det ens gör det. Men det spelar inte så stor roll – underhållnings och spänningsfaktorn är hög hela vägen och jag kan verkligen rekommendera denna lilla pärla.