Premium Rush – Recension

Inlägg av Embla Sue Panova den 12 oktober 2012 i

En film om cykelbud som åker fort i panik låter ju i ärlighetens namn inte särskilt kittlande. Men Premium Rush är mot förmodan riktigt spännande!

Filmen börjar lite mitt i sig själv med att cykelbudet Wilee (Joseph Gordon-Levitt som vi sett i bland annat Tredje klotet från solen) blir påkörd av en bil och faller ner på gatan. Sedan får vi följa med sisådär en och en halv timme tillbaka i tiden för att få veta mer om varför denne rutinerade cyklist kunnat hamnat framför en motorhuv. I sin väska har Wilee nämligen ett kuvert som på knapp tid ska levereras till en särskild adress. Och som bihang har han en desperat man som minst sagt kan göra allt för att det inte ska bli så.

Om du tror att det kommer bjudas på snabba klipp och många omöjliga idiotsvängar in mellan bilar i rusningstrafiken på New Yorks gator så tror du förstås rätt. Och om du tror att det kommer klia lite i benen av stress slash spänning så tror du också rätt. Hur man som tittare kan bry sig så mycket om att ett kuvert ska hamna i rätt händer verkar kanske orimligt från början, men jag blir väldigt engagerad i att Wilee ska komma fram i tid och jag tror att du också kommer bli det.

Filmen har sina smarta vändningar och snygga små extrakryddor som gör att man både håller intresset och faktiskt tycker den är lite utöver det vanliga. Den enda svagheten – eftersom det både är en kamp mot klockan (kuvertet ska vara framme 19:00) och en film som hoppar mellan då- och nutid, blir i alla fall jag lite förvirrad kring när saker egentligen utspelar sig. Det är ju liksom kvartar vi pratar om så det är inte precis som om folk har helt andra frisörer eller gestaltas som barn. Nåväl, vi ignorerar det och summerar: en över förväntan duglig spänningsfilm med bra skådespel som är väl värd att se. En perfekt räddning för en grå fredag, helt enkelt.

Premium Rush har biopremiär den 12:e oktober.

Skrivet av Embla Sue Panova

Copywriter som älskar zombiefilm, superhjältar och nästan vad som helst från det brittiska imperiet. Är i princip uppvuxen på en biograf, men har inte fått särskilt förfinat smak av det. Här blir det alltså inga texter om svåra smalfilmer – om de inte kommer från britannien, förstås!

• Skönt, jag vet inte varför men jag hoppades på den här filmen 🙂

• EmblaMalmenlid

Jamen sådär är det ju med en del filmer, man VILL gilla dem. Hoppas du kommer tycka om den du också, säg gärna när du hunnit se den!