Rivalerna – Recension

Inlägg av Ingrid Forsberg den 14 september 2012 i

Cam Brady (Will Ferrell) är kongressledamot i North Carolina, och är trots sina uppenbara brister ohotad på tronen- helt enkelt för att han inte har några konkurrenter. Tills han plötsligt en dag blir utmanad av Marty Huggins (Zach Galifianakis), den naive, lätt bisarre chefen för det lokala turistkontoret. Som inte riktigt är medveten om att han sponsras av två företagsledare för att de i själva verket vill få full kontroll över valkretsen för att kunna förverkliga sina sluga planer. Cam måste nu plötsligt kämpa för sina röster, och det blir så klart början på en smutsig valkampanj.

Att driva med amerikansk politik är tacksamt, med tanke på hur mycket bisarra grejer som händer även i verkligheten, och det är helt klart ett bra upplägg för en komedi. Men manuset i Jay Roachs film är tunt och storyn med de två onda företagarbröderna (John Lithgow och Dan Aykroyd) som sponsrar Marty Huggins kampanj med baktanken att de vill bygga en kinesisk slavfabrik i North Carolina är mest löjlig. Med lite finess hade den bakgrundsstoryn kunnat vara lite mer verklighetstrogen, och därmed mer engagerande.  Det blir inte riktigt högklassig politisk satir om vi säger så (okej, det hade väl i och för sig varit lite väl optimistiskt att förvänta sig det).

Affärsmännen som sponsrar Marty Huggins kampanj hyr in den hårdföre kampanjledaren Tim Wattley (Tim McDermott) för att stöpa om Marty i rätt form. Vilket bland annat inbegriper hållnings-övningar.

Hur som helst, den här typen av komedier hänger ju såklart mycket på vilka som är med i dem. Hade det inte varit just Will Ferrell och Zach Galifianakis som spelade huvudrollerna här hade det varit ännu mer av en dussinkomedi. Jag gillar både Ferrell och Galifianakis, men man börjar ju bli rätt van vid typen av karaktärer de spelar om man säger så. Ferrell som nån slags sexistisk vuxenbebis och Galifianakis som käck och lätt fjollig kuf med knähund. Och ärligt talat blir humorn lite väl pubertal i Rivalerna. När i stort sett varenda skämt är sex- eller kiss och bajs-relaterat blir det rätt tröttsamt. Rivalerna är kort sagt småkul, men absolut inte oumbärlig.