Safe House – Recension

Inlägg av Christian Eklöw den 15 februari 2012 i

Rookien Matt Weston (Ryan Reynolds) har blivit placerad i Sydafrika med uppdraget att vakta ett ”safe house”. Efter ett år av tristess dyker plötsligt Tobin Frost (Denzel Washington) upp. Tobin är en avhoppad förde detta agent som nu ska grillas på information men allt går såklart inte som det ska. Vargas (Fares Fares) och hans hejdukar stormar byggnaden och Matt är tvungen och rädda livet på förrädaren Tobin Frost.

Daniel Espinosas Hollywooddebut har allt annat än ett starkt manus. Det är det vanliga. CIA lurar någon som lurar någon som lurar någon och våra huvudkaraktärer måste varva flykten med att jaga någon. I händerna på någon som inte regisserade för glatta livet och utan stjärnstatusen på huvudrollerna skulle den här filmen med största sannolikhet hamnat direkt på DVD-hyllan. Det är lite konstigt för manuset till Safe House låg 2010 på den berömda The Black list (The black list är en lista över de bästa oproducerade manusen i Hollywood) men det kanske har hänt något med det på vägen vad vet jag. Nu när vi har fått det som inte är så upplyftande ur vägen kan vi gå vidare.

Daniel Espinosa fortsätter på den inslagna vägen. Det luktar väldigt mycket Snabba Cash om stilen på filmen. Handkamera, oskärpa och naturligt ljus. Det är dock betydligt starkare färger här vilket är uppfriskande och både filmen och klippningen har ett betydligt högre tempo. Trots det tunna manuset lyckas Espinosa hålla en spänning och intensitet i filmen. Efter varje actionscen pustar jag ut. Bokstavligen. Det är också snyggt gjort att använda en liten kärlekshistoria som paus mellan jakterna.

Denzel Washington spelar mer eller mindre samma karaktär som gav honom en Oscar i Training Day och han gör det alldeles utmärkt. Den här gången lär han dock inte få en Oscar. Ryan Renolds är en filmstjärna och ingen skådespelare men det funkar precis som det brukar göra för honom. De svenska bidragen gör båda två bra ifrån sig. Fares Fares är en perfekt filmskurk för amerikanerna och kommer garanterat få flera erbjudanden efter det här. Joel Kinnaman är bara med i en scen men lämnar ändå ett avtryck med sin mumlande karaktär. Robert Patrick gör också ett kort men mätt inhopp. Fan vad jag har saknat honom.

Safehouse är en mer än godkänd Hollywooddebut och det är snyggt och välproducerat. Dock tycker jag att man kunde dragit ner på de obligatoriska ”Höjdarna på CIA-kontoret”- scenerna eller skippat dem helt. Jag hade hellre stannat hos Denzel och Ryan i Sydafrika. Får bara Espinosa ett tjockare manus nästa gång så är jag övertygad om att han kommer göra en film som är riktigt bra på flera plan.

Biopremiär 15 februari

Skrivet av Christian Eklöw

Wannabe rockstjärna som älskar amerikansk independent och blir uttråkad av actionrullar. Önskar att jag hade fått regissera Knubbigt regn.