Senaste Kommentarer

  • Johan Anderson on Dr Who – Alla tiders doktor

    Jag är ju lite rädd för att det med en stor dos nostalgi som jag kommer ihåg den, jag har...
    Posted 21 juli, 2017
  • Simon on Vi drevar på.

    Inte så konstigt att folk tycker till om någons tröja eller smink i det sammanhanget, det utesluter inte att man...
    Posted 21 juli, 2017
  • Lindman1 on Apornas Planet: Striden – Den grandiosa finalen

    Tack Petter! Det var mycket roligt att höra, det gjorde helt klart min dag. Jag suger åt mig berömmet likt...
    Posted 20 juli, 2017
  • Petter Stjernstedt on Apornas Planet: Striden – Den grandiosa finalen

    Hej, måste bara säga att du skriver mkt bra! Beskrivande, metaforiskt, inlevelsefullt. Vi skribenter (Kulturbloggen) måste stötta varandra. Och håller...
    Posted 19 juli, 2017
  • Therese Wåtz on Dr Who – Alla tiders doktor

    Ja, han är onekligen väldigt populär (med rätta). Jag ska ta en till titt på Baker, för han har fått...
    Posted 19 juli, 2017

Top Commenters

Sameblod – Vackert om identitet i en hård historisk kontext

Inlägg av Ingrid Forsberg den 3 mars 2017 i

Film Recensioner

42725 Sameblod

Att det inte är förrän nu som vi får se en svensk långfilm i en samisk kontext  känns rätt märkligt. Både för att det ju är en viktig kultur i Sverige, och för att det finns så mycket mörk historia som borde skildras och uppmärksammas mer. Amanda Kernells debutlångfilm Sameblod fick det stora priset Dragon Award Best Nordic Film på Göteborgs filmfestival, och det är nog ingen vild gissning att det här kommer bli en av årets svenska filmer, kanske den svenska filmen till och med.  Både för ämnet och för att det är en väldigt fin och övertygande film.

Det utspelas under 1930-talet, då tonåriga Elle Marja och hennes lillasyster blir placerade på en internatskola för samiska barn. De lämnar sin familj och livet som renskötare, för att gå i en skola där de får stryk om de inte sjunger de gudfruktiga sångerna på perfekt svenska, eller om de pratar samiska i klassrummet.

sameblod3

Till skolan kommer en delegation från Uppsala. Det är spännande först med finbesök från storstaden, men besöket blir allt mer obehagligt ju mer tydligt det blir att barnen behandlas som något kuriöst som delegationen ska observera och undersöka. Mätinstrument placeras på barnens huvud, tänderna kontrolleras och de beordras att klä av sig allt mer kläder, för att bli fotograferade. Allt sker utan att förklara någonting över huvud taget för barnen själva. Det är liksom så jävla sjukt att man inte vet vart man ska ta vägen när man ser det. När barnen rör sig utanför skolan stirrar folk på dem, de får glåpord ropade efter sig och får höra att de luktar illa. Lärarinnan förklarar att de inte får lära sig samma saker som de svenska barnen, eftersom deras hjärnor inte har samma förutsättningar.

Elle Marja slits mellan känslan att hon vill ge igen mot de som trakasserar henne för att hon är same, och känslan att hon inte längre vill vara en del av det samiska. Hon drömmer om Uppsala, hon vill studera vidare, och kasta av sig identiteten som begränsar henne och får omgivningen att hata henne. När hon i smyg drar av sig sin kolt och provar en blommig klänning som hänger på ett klädstreck blir det så tydligt hur annorlunda hon blir behandlad när andra inte direkt ser att hon är same. Några unga soldater cyklar förbi på andra sidan ängen och flörtar med henne, som att hon var vilken ung tjej som helst.

Lene Cecilia Sparrok är fantastisk i huvudrollen som Elle Marja, hon spelar med en kraft och nerv som gör att man verkligen känner hur hon slits mellan de här två världarna och identiteterna. Jag tror att det här är hennes första roll, det är mycket imponerande.

SAMEBLOD2

Lene Cecilia Sparrok

Sameblod är verkligen en jättebra film, jag hoppas att många kommer att se den. Jag gillar också att filmen inte är för hemsk. Det kanske låter konstigt– men jag tänker att många blir så avskräckta av filmer som är jättemörka, och det vore synd att missa den här filmen på grund av det. Det här är inte ”bara” en film som skildrar en mörk del av Sveriges historia som vi fortfarande inte har gjort upp med, det är lika mycket en coming-of-age-historia om en tonårig tjej som försöker hitta sin identitet och plats i tillvaron.  Som vill slå tillbaka mot sina belackare men samtidigt bär på ett slags internaliserat hat mot den kultur hon kommer ifrån. Det är också otroligt vackert filmat. En väldigt stark debut från Amanda Kernell (och övriga medskapare!), helt enkelt.

Recensionen publicerades första gången i samband med Göteborgs Filmfestival.

Sameblod har biopremiär den 3 mars.

betyg4

Skrivet av Ingrid Forsberg

Gillar mat, handarbete och vampyrer. Får gåshud av introt till HBO-serien Angels in America och när Billy Elliott dansar sin argdans till ”A town called Malice”. Är stammis på Göteborgs Filmfestival och planerar att i framtiden även bli det i Cannes.

Är du också onyanserad? Dela med dig.
bloglovin
Fler onyanserade inlägg