Savages – Recension

Inlägg av Christian Eklöw den 12 oktober 2012 i

Visst ser vi tuffa ut?

Ben och Chon odlar den bästa marijuanan i världen och delar på den  frisläppta Ofelia. Allt är Honky Dory tills den Mexikanska kartellen vill ha en del av kakan. Ben och Chon är inte så sugna på det och då brakar självklart helvetet löst. Pang pang pang.

Oliver Stone har en hel del mästerverk på sitt samvete men det var ruggigt länge sedan han gjorde en film som imponerade på mig. Natural Born killers kom för 18 år sedan och Oliver Stone gör ännu ett försök att leva på gamla meriter i och med Savages. Det blir precis lika lökigt som när han bestämde sig för att göra en uppföljare till Wall Street.

Filmen baseras på en bok av Don Winslow som även varit med och skrivet manus. Jag har inte läst boken, men om den inte innehåller en mer intressant historia än vad som erbjuds i filmen så är det helt bissart att det här blev en film överhuvudtaget. Det luktar direkt-till-dvd action lång väg. När Oliver Stone försöker återskapa det som gjorde Natural Born killers till en succe känns det verkligen att Mr Stone är 66 år gammal och inte har ett uns av framåtsträvan i kroppen. Savages är bara en blek kopia av de våldsamma och smarta actionfilmer som förgyllde nittiotalet.

Salma Hayek spelar ledaren för den Mexikanska kartellen och det är väl roligt på idéstadiet. I filmen funkar det inte alls. Hon är direkt usel. Jag tror i och för sig inte att Oliver Stones regi är skyldig här utan det är bara ett exempel på otroligt dålig casting.

Sen kommer vi till nästa före detta stjärna. Benicio del Toro. Han springer omkring i hockeyfrilla och pratar som om han var med i ett avsnitt av The Simpsons och gjorde parodi på sig själv. John Travolta är med och spelar korrupt FBI-agent och det är inte mycket roligare det. De enda som klarar sig utan skämskudde är de tre huvudrollersinnehavarna. Blake Lively, Aaron Taylor-Johnson och Taylor Kitsch är inte på något sätt fantastiska men de går i alla fall obemärkt förbi.

Om ni är sugna på lite nittiotalsvåld tycker jag istället att ni ska se om True Romance, Pulp Fiction och Natural Born killers.

Savages har biopremiär 12 oktober

Skrivet av Christian Eklöw

Wannabe rockstjärna som älskar amerikansk independent och blir uttråkad av actionrullar. Önskar att jag hade fått regissera Knubbigt regn.

• Chrille

Benicio leker med stereotypen Psykotisk mexikansk Hantlangare o skruvar upp det till 11. Han har kul o e både komisk o har närvaro. Hockeyfrillan,glajjer från 1975 o ondskefull mustachsnurr e del av grejen,) 11. Anse Taylor Kitsch bättre är inte idiotiskt,det är bara ett val ingen håller med dig om,då Lado anses va en av 2012´s bästa biroller so far… Definition av stjärna för någon som räknar stjärnstatus via antal filmer per år eller löpsedlar. eller filmer?

Han gör få men hade topbilling mot Hopkins,Things we lost är inte så gammal och Che etc…enda skådisen som är birollskådis o stjärna,dock mer kultskådis än övre A-listan. Hayek har aldrig varit okej o att dehär e hennes bästa säger väl noll men hon funkar. Lively”Drugs are bad but in a bad,bad world,it´s good” utstrålar sån likgiltighet och är så osexig här att man undrar vem som skulle dö för henne o vem som inte skulle ha nåt emot o se henne dö…

Johnson funkar bra. 0.5 dvs 1 av 10 är attentionseeking o svårmotiverat. Du ÄR speciell,en av 156 jänkare delar ditt betyg.Man hajar att folk inte går nuts men att i stort sett inte nån ger den en fyra när dom haglar bland jänkarna…svenska kritiker är tyvärr får. Våga hylla en sågad thriller o stå ensam i mörkret. Det här e bra trams,bra tempo,snyggt foto,brutal sadism från verkligheten o säger lite om stora företagen som move in on the little guy o att folk dödar varann över nåt om e lagligt om 3 år. 3.5 av 5.