Sightseers – Recension

Inlägg av Måns Lindman den 25 juli 2013 i

Sight1

Mitt i den heta svenska sommaren kommer nu en film om ett brittiskt par på husvagnssemester. Jag minns själv när man var ung och familjens överhuvud bestämt förkunnade att det åter hade blivit dags att samla familjemedlemmarna för den årliga gemensamma semestertrippen. En isande känsla spred sig i den späda tonårskroppen. Man visste redan innan bilen lämnade uppfarten att det skulle  bli en resa kantad av diverse bakslag, såsom våldsamma syskonslagsmål, punkteringar, ormbett, eldsvådor, campingfyllon och morsans obligatoriska nervsammanbrott. Husvagnssemester var ett rent helvete då och det verkar vara ett rent helvete nu. I alla fall om man får tro regissören Ben Wheatley (Kill List). I den svarta komedin Sightseers blandar man mord och turism på ett fullständigt genialt vis och sällan har väl den regniga smutsiga engelska landsbygden varit så morbid och så vacker på samma gång.

Sight2

Känslan som uppstår när inte ens hundtricket funkar

De två manusförfattarna Steve Oram och Alice Lowe spelar också huvudrollerna i denna helgalna komedi som inte liknar något annat jag sett på bio. Det närmsta jag kommer i referensväg är Vi hade i alla fall tur med vädret möter Natural Born Killers och då är jag inte ens nära så ni förstår ju vilken story det här är. Det hela börjar med att Tina (Lowe) blir förnedrad och nedtryckt av sitt hypokondriska kontrollfreak till mor när Chris (Oram) plötsligt dyker upp med sin husvagn och drar med sig sin nyblivna flickvän på en resa hon sent skall glömma. De skall ge sig av på en sexuell odyssé men paret har också planerat att besöka sevärdheter som ett spårvagnsmuseum, gamla nedlagda kloster och ännu ett museum helt och hållet dedikerat åt pennor. På pappret kanske inte den mest upphetsande resa pengar kan köpa men paret kommer att upptäcka mycket mer än så innan slutstationen är nådd, det är ett som är säkert.

Steve är en skojfrisk herre med ett rödlätt mustigt skägg men han har också en annan sida, med ett temperament och spontana raseriutbrott som får John McEnroe’s glansdagar att blekna i jämförelse har han råkat ha ihjäl sitt första offer innan första resmålet är nått. Han visar inga känslor, ingen panik, ingen skräck. Bara en tom blick och livet det rullar på som vanligt. Ett faktum som givetvis borde avskräcka Tina men hon är så glad över att ha hittat någon som älskar henne och faktiskt bryr sig om hur hon mår att hon gör allt för att vara Steve till lags. Inte på ett mesigt undergivet sätt utan mer att hon inledningsvis blundar för det som händer runt omkring henne för att istället sakta låta sig påverkas av den starka djuriska kraft Steve uppvisar. Hon gillar hur han tar i henne och hur han ser på henne. Hon är en viktig person i Steves närhet och snart märker hon att hon också kan påverka honom och hans handlingar.

Sight3

Åk på husvagnssemester sa dom. Det blir kul sa dom.

Sightseers är en komedi men det är också ett hånfullt långfinger till ett Storbritannien med dess ansträngda artighet och översittarfasoner. Jag skall inte avslöja några detaljer men efter en brutal våldshandling förklarar Steve lugnt att det inte är ett riktigt offer som ligger framför deras fötter. ”He’s not a person, he’s a Daily Mail reader.” Det till synes helt vanliga medelåldersparet gör helt enkelt precis vad de vill, mot vem de vill, när de vill, hur de vill och var de vill. De finns ingen som helst anledning till eftertanke eller ånger och ju längre de går i sin mördarextravagans desto mindre bryr de sig men samtidigt ligger vansinnet där och puttrar, redo att bryta ut och när förhållandet börjar knaka i fogarna bör allmänheten se upp och det är väl lika bra att slänga ut en varning här. Personer som har svårt för extremt våld och explicita scener gör nog bäst i att undvika Sightseers för här sprutar blodet för fullt när skallar spräcks och artärer kapas. Det är naket, rått och primitivt när paret lämnar ett spår av döda kroppar efter sig.

Sightseers är en helt galen film men det är en uppfriskande galenskap. Ingenting är tabu eller för magstarkt i Wheatley’s bästa film hittills men han rör sig i ett gränsland, ibland är det farligt nära bondkomik men tack vare en solid karaktärsutveckling, ett snyggt kameraarbete där väderleken speglar den rådande stämningen på ett imponerande vis och framför allt ett starkt manus fullt med överraskningar så lyckas han ändå styra filmen i rätt riktning. Att det besinningslösa våldet dessutom ackompanjeras av sköna 80-talshits i äkta American Psycho-anda, filmen både inleds och avslutas med Soft Cell’s Tainted Love gör bara upplevelsen än mer udda och underbar.

Sightseers har biopremiär 26 juli

Trailern avslöjar det mesta. Undvik denna om du tänker se filmen!