Slaget om Entebbe – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 7 januari 2013 i

Dvd Film Recensioner

Slaget om Entebbe

Söndagen 27 juni 1976. Under sin resa mot Paris kapas en jumbojet med 257 passagerare av tyska och palestinska terrorister. Sanktionerade av Ugandas fruktade diktator Idi Amin landar planet på Entebbes flygplats, där kaparna ställer sitt ultimatum – 53 namngivna terrorister i olika delar av världen ska genast friges, annars avrättas gisslan. Det som sedan följer kommer snabbt placera sig i historieböckerna som den största och mest våghalsiga militära räddningsaktion som någonsin iscensatts…

På det osannolikt snygg formgivna omslaget står Charles Bronson lite ledigt med en M16 i handen och ser stenhård ut. För regin står Irvin Kershner – mannen bakom Rymdimperiet slår tillbaka. I övriga roller finner man tunga 70-talsnamn såsom John Saxon, Peter Finch, James Woods och Yaphet Kotto. Det är alltså upplagt för fest – men jag blir lite snopen.

Av den totala speltiden på 2 timmar och 20 minuter är själva slaget ca 20 minuter och Charles Bronsons totala screen time är runt 10 minuter. Det här alltså inte en ”Charles Bronson-film” utan snarare en habil thriller gjord för TV. Filmen startat långsamt med en ganska lugnt genomförd flygplanskapning – därefter följer många och långa scener som utspelar sig i diverse konferensrum. Dramat handlar alltså till största delen om de israeliska politikernas dubier inför att iscensätta den sanslöst riskabla fritagningsoperationen. Jag hade önskat att man gick lite mer på djupet angående komplexiteten i mellanösternfrågan, men det kan man kanske inte begära av en TV-film gjord samma år som själva kapningen. Det är mycket gubbar som pratar och lägger pannan i djupa veck – och en ganska nedtonad Charles Bronson, som någon typ av befälhavare över de israeliska styrkorna, som är hjärnorna bakom operationen. Men filmens stora behållning är Yaphet Kotto i rollen som Idi Amin – hans porträtt är på pricken och han lyckas verkligen gestalta Amins bombastiska clownfasoner.

Jag är väldigt svag för här typen av rakt berättade filmer från 70-talet. Det finns en renhet i berättandet och eftersom skådespelarensemblen är av den tyngre kalibern höjs nivån ett snäpp i de långa dialogscenerna. Peter Finch tolkning av Yitzhak Rabin är riktigt bra och han fångar verkligen ångesten Rabin måste ha känt inför detta potentiella politiska självmord. Slaget om Entebbe är habil 70-talsunderhållning om än med lite väl tilltagen speltid. Det är en välspelad thriller och actionscenerna är förvånansvärt explosiva för att vara en tv-film.

Slaget om Entebbe släpps på DVD 16 januari

Bonus: Många känner inte till att Charles Bronson även gjorde en del fantastiskt sköna reklamfilmer. HÄR kan du läsa mer om det och se en av de mer surrealistiska..