Snabba Cash: Livet Deluxe – Recension

Inlägg av Måns Lindman den 30 augusti 2013 i

SC3

Recensionen publicerades första gången den 14 augusti

Ni vet han den där JW?
Kall fejkstekare, spelad av Joel Kinnaman i filmatiseringarna av Jens Lapidus omåttligt populära böcker som så skickligt skildrade smutsiga uppgörelser i Stockholms undre värld?
Just han. Om ni tänker gå och se Snabba Cash 3, eller Livet Deluxe som filmen egentligen heter för att se Kinnaman dominera duken så gör inte det. Han är nämligen på landsflykt och knappt med i filmen och även om ganska stora friheter har tagits när det gäller överföringen från bok till film så är detta ändå ett faktum som bokläsarna redan känner till men övriga potentiella biobesökare kan nog bli lite besvikna över den uteblivna stjärnglansen. Livet Deluxe är nämligen långt ifrån stjärnglans. Det är grått, ångestfyllt och våldsamt, vilket det väl egentligen alltid har varit men här tar man hopplösheten och desperationen till en ny nivå och när JW nu tar ett rejält steg tillbaka så kliver andra fram. Nu är det Jorge och Radovans show för hela slanten.

Jag måste börja med att säga att det här är en filmserie som ständigt har växt och utvecklats till att bli en av vårt lands bättre produktioner. Visst var tekniken lite knackig i början och nog överdoserades det kraftigt på linsöverstrålning. Vissa tveksamma castingar var det väl också till och från men spänningen och lidandet har man verkligen inte kunnat klaga på. Snabbt, hårt och trovärdigt är väl en bra sammanfattning.

Där den första delen var en stilfull tempostark historia med rätt mycket häng på flashiga lokaler med det fina folket så var tvåan mer skitig och lös i kanterna där fokus sakta men säkert flyttades från JW till Jorge (Matias Varela) och där ettan kretsade kring en initiativrik och kreativ men ändå rätt sorglig karaktär i en nedåtgående spiral av elände var Snabba Cash 2 mer av en hårdkokt gangsterhistoria med starka familjeband, ett koncept som man har vidareutvecklat ytterligare i Livet Deluxe.

SC4

JW smyger mest i bakgrunden i nya Snabba Cash

Svartvita foton och tillbakablickar. Kvinnan i sängen är naken och välmanikyrerad. Mannen bredvid sover djupt och hon smyger iväg för att ringa. Tyst för att inte väcka sällskapet. Ett telefonsamtal, falskt hopp och längtan. Hon ser fram emot att äntligen få träffa sin bror igen. Det har ju gått så lång tid men samtalet fastnar hos den där monotona rösten som förkunnar att abonnenten tyvärr inte kan ta samtalet just nu. En röst hon hört så många gånger förr. Hon lämnar ett meddelande, tar sina pengar och försvinner sedan spårlöst.

Där har ni en av de tre olika huvudberättelserna i Snabba Cash: Livet Deluxe.

Samtidigt är Jorge (Varela) på väg ut i samhället och får knäck på ett behandlingshem där han stöter ihop med kvinnan från sitt förflutna, den sköna Nadja (Madeleine Martin) men det funkar inte, ingenting funkar. Han har försökt att gilla sitt nya liv. Han har försökt att mata svennebanan med kaffe latte, rostmackor och muffins men det går bara inte. 9-5 är helt enkelt inte hans grej. Tillsammans ligger de på mattan i vardagsrummet och drömmer. Jorge pratar om att tjäna pengar, stora pengar. Hon varnar honom men är samtidigt sugen på stålar och varningen blir inte mer än en parentes i kanten. Jorge har en plan men det är inget för en ensam snubbe, han behöver compadres och plockar ihop en elitstyrka av hårdhudade skurkar som skall ingå i de storslagna planer som i runda slängar skall komma att inbringa 100 miljoner svenska riksdaler. Hemliga möten i dunkla rökiga rum. Reglerna är enkla. Ingen sprit, inget knark och inga brudar men självklart finns det ett ärkepucko i den utvalda gruppen som omgående bryter mot samtliga regler och drar till med ett rejält party i samma lägenhet där falska registreringsplåtar, vapen och annat som av rena säkerhetsskäl givetvis bör hållas väldigt hemligt förvaras. Nu vill det sig inte bättre än att en infiltratör råkar kliva rätt in i getingboet och därmed ligger jävligt risigt till. Martin Hägerström (Martin Wallström) är den färska polisaspiranten som kastas in i ett inferno av interna strider inom den serbiska maffian, uppgörelser, avrättningar, knarkhandel, prostitution och barnpassning. Jag vet, hade Brasse Brännström kommit dragandes med Lattjolajbanlådan så hade det givetvis varit barnpassning som skulle bort men allt är inte som man tror i Livet Deluxe och det mesta sys faktiskt ihop på ett övertygande sätt.

SC1

Polisaspirant Hägerström får det hett om öronen i sin nya familj

Familjens överhuvud, maffiabossen Radovan Kranjnic (Dejan Cukic) är fullt medveten om riskerna i branschen och inser att kombinationen, ledare för ett brottssyndikat och pappa är risky business och slänger därför in Hägerström i leken. Han blir bodyguard med egen kärra och svit. Det går bra nu tänker Martin men att vara maffiamedlem och lagens väktare på samma gång har aldrig varit en dans på rosor och snart är han så insyltad att han köpt sig en ståplats i Nybroviken om han skulle råka fucka upp.

Det är körigt för samtliga inblandade. Vissa har snuten i hälarna, andra har ett pris på sitt huvud, några har skulder upp över öronen och somliga behöver monetära medel för att kunna bekosta sina dyra laster och så här är det ju, när bigga pengar lockar så struntar man i riskerna och ger sig gärna in i riktigt skumma affärer. Problemet i de tidigare filmerna är ju att man inte riktigt har kunnat njuta av rikedomen eftersom det mesta rasat omkring karaktärerna och stressen har legat på maxnivå. Går man samma öden tillmötes här eller smäller champagnekorkarna till sist? Skall det äntligen bli något liv deluxe för de inblandade?

Daniel Espinosa och Babak Najafi regisserade de två första filmerna i serien och satte sina respektive avtryck på produktionen och nu är det ännu en ny regissör vid spakarna, Jens Jonsson och han har fortsatt på inslaget spår, det vill säga, han har gjort filmen till sin egen. I Livet Deluxe slår regnet obönhörligen mot den grå betongen, det är mörkt och trist där även de rika lever kallt och färglöst i sina stora herrgårdar och tempot det går i intervaller. Ibland är det nästan olidligt segdraget och ointressant för att plötsligt explodera i nervslitande scener som får hjärtat att dunka ilsket i bröstkorgen. Värdetransportrånet är något av det svettigaste på länge och nästan värd biljetten på egen hand.

SC2

De vill åt dina pengar

Livet Deluxe lämnar mig med en något schizofren känsla och jag har svårt att bestämma mig för vad jag egentligen tycker. Å ena sidan har vi en grym karaktärsutveckling på huvudrollerna, den täta spänningen och ett snyggt obekvämt depressionsgrått Stockholm. Å andra sidan har vi det ojämna tempot som dessutom är utdraget till en bra bit över två timmar, vissa påtvingade karaktärer och något borttappat sidospår här och där men mitt största problem med Snabba Cash: Livet Deluxe är nog ändå att jag inte kan känna någon vidare sympati för karaktärerna. Visst, de har haft svåra uppväxter och har fått känna på dålig integrationspolitik, svek och tomma löften men när allt kommer omkring, när livet skall summeras på sista raden så är det ändå bara ett gäng högst osympatiska makt -och pengahungriga beväpnade skitstövlar som inte kan skilja på mitt och ditt, oregerliga kräk som utnyttjar och misshandlar kvinnor och lackar ur vid minsta motgång, empatilösa dödsänglar som säljer droger till redan trasiga människor och som inte bryr sig ett skit om ifall någon oskyldig stackare skulle råka hamna i skottlinjen när det skall göras upp på öppen gata över blodspengar. Jag vill ju faktiskt inte att det skall gå bra för Jorge, trots nyfunnen kärlek och våta hundögon. Han säger förvisso att han vill starta ett nytt liv men har inga som helst planer på att göra det på lagligt vis, trots att han fått en andra chans, vilket gör att jag har svårt att sympatisera med varken honom, hans råbarkade banditgäng eller Radovan och dennes blodtörstiga hejdukar.

Nej, man skulle kunna säga att jag unnar det här gänget livet bakom gallerförsedda dörrar, inte livet deluxe men samtidigt är det ju ofta så här det ser i samhället idag och det är väl bara att köpa att det inte finns några good-guys i Lapidus värld. Filmen är trots allt ett värdigt avslut och Jonsson sätter därmed punkt för en trilogi som inte bara influerat andra i branschen utan även varit en guldkantad biljett till de större scenerna för flera av de inblandade, framför allt då Kinnaman som på kort tid har blivit en ständigt stigande stjärna på andra sidan Atlanten med större och större roller på repertoaren och man kan väl säga att Snabba Cash därmed faktiskt också blev snabba cash för Joel och att cirkeln nu är sluten.

Snabba Cash: Livet Deluxe har biopremiär 30 augusti